עם שמש בימין

ACT ככלי טיפולי | תיאוריה, תרגול ויישומיים קליניים – אונליין

בהנחיית: חנן יפת, עו"ס קליני MSW
תאריך הפתיחה הקרוב: 22/06/2022
תאריך סיום: 27/07/2022
מספר מפגשים: 6
שעות אקדמיות: 16
למי זה מתאים: לאנשי ונשות מקצועות הטיפול השונים

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

תקציר הקורס

תרפיית קבלה ומחויבות- ACT, מהווה כיום את אחת הגישות המרכזיות ב"גל השלישי" של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי המאופיין בתחייה מחודשת של עקרונות המיינדפולנס הלקוחים מהתרגול הבודהיסטי עתיק היומין. תרפיית קבלה ומחוייבות מניחה במרכז העשייה הקלינית קידום חיים עשירים ומלאי משמעות עבור האדם ומתעדפת שינוי בבהירות הערכית ובהתנהלות מבוססת ערכים אישיים של האדם, על פני הפחתת סימפטומים.

הפשטות והאלגנטיות שבה המודל ממשיג ומארגן רעיונות עמוקים ורחבים על נפש האדם הינם מיתרונותיה הרבים של הגישה עבור מטפלים אשר מבקשים לשלב בין הפילוסופיה והפרקטיקה הבודהיסטית לבין עבודה קוגניטיבית התנהגותית פרגמטית. כדי להפיק את המירב מהעושר והעומק שהגישה מציעה, הקורס יבקש לחבר בין מושגים מהתשתית הפילוסופית והתיאורטית של-ACT לבין העבודה הקלינית במפגש עם מטופלים.

הקורס מיועד לבעלות.י הכשרה מוכרת בטיפול עם ניסיון קליני, מועמדות.ים בעלי.ות רקע שונה מוזמנים.ות לפנות אלינו לבחינת השתתפות.ן

 

לצפייה במפגש היכרות שהתקיים עם חנן – לחצו כאן

 

הקורס סגור להרשמה 

מועד חדש יפורסם בקרוב 

כחלק מהליך המיונים לקורס יש למלא שאלון 

 שאלון לבן

לפרטים נוספים ולהרשמה על ידי נציג.ה – צרו עמנו קשר
בטלפון 03-5495149 (גם וואטסאפ למכשירים תומכים)
או במייל

מידע מלא: ACT ככלי טיפולי | תיאוריה, תרגול ויישומיים קליניים – אונליין

מטרת החלק הראשון של הקורס הינה לאפשר היכרות עם עולם המושגים, החשיבה והשפה האקטית עם ממשק ישיר לעשייה הקלינית היומיומית. חלקו השני של הקורס יאפשר העמקה והרחבה של המיומנויות במיוחד סביב סוגיית השימוש במיינדפולנס בטיפול אקטי.

כיאה לגישה מבוססת תהליך וחוויה, יושם בקורס דגש רב על מפגש חוויתי בין התיאוריה למעשה. נחקור יחד כיצד  ששת התהליכים המרכזיים של מודל ההקספלקס, מופיעים בתוך פגישה טיפולית, נשים דגש מיוחד על המתרחש במפגש הבין אישי בין מטפל למטופל על הגמישות הפסיכולוגית של המטפל.

סגנון הלמידה בקורס יהיה סדנאי וישלב בין תיאוריה וידע למידה מחוויה והתנסות. בין היתר, בעזרת צפייה בסרטוני הדגמה של טיפולים, שימוש בדוגמאות קליניות ותרגולים חווייתיים מארסנל הקיים ב-ACT ומעולמות ידע משיקים.  בין המפגשים יינתנו תרגולי בית לתרגול עצמי ולשימוש בקליניקה, כלזאת על מנת לאפשר למשתתפים לחקור בצורה חווייתית את עולמם הפנימי תוך הפנמת השפה והחשיבה האקטית לחייהם האישיים.

בין נושאי הקורס

  • קצת על הרקע הפילוסופי של אקט- פונקציונליזם קונטקסטואלי FT ו-RFT. כיצד השפה האנושית קשורה לסבל.
  • חתירה למגע ישיר עם החוויה כמטרה טיפולית.
  • כיצד לזהות ולעבוד עם ששת התהליכים של מודל הגמישות הפסיכולוגית (הקספלקס) בקליניקה.
  • מגע עם הרגע – מיינדפולנס תשומת לב וקשב לעומת ניתוק מהחוויה.
  • עבודה עם מחשבות- הפרדה קוגניטיבית (דיפיוז'ן), לעומת הדבקה קוגנטיבית.
  • מוכנות לפגוש כאב ואי נחת, קבלה וחמלה, לעומת הימנעות חוויתית.
  • בהירות ערכית וחיים מבוססי ערכים אישיים, התנהלות מנוגדת לערכים האישיים.
  • Self as context– המשגה מחודשת וגמישה לגבי העצמי לעומת עצמי כתוכן.
  • שימוש במיינדפולנס בטיפול ACT.
  • יצירת פורמולציה טיפולית פונקציונלית מבוססת ערכים על פי מודל ACT.
  • רתימת מורכבותה של השפה הסימבולית – עבודה עם מטאפורות בחדר הטיפולים.

ACT אונליין עם חנן יפת –  ימי ד'  19:00 – 21:00

מפגש 1 – 22.6.22 נושאים

●        היסטוריה של ACT הבדלים מCBT

●        פונקציונליזם קונטקסטואלי

●        RFT

●        חוסר תקווה יצירתי

●        הקשר הטיפולי

נערוך היכרות עם ההיסטוריה של הגישה, עם הפילוסופיה בבסיסה (Functional Contextualism) ועם התיאוריה שבבסיסה (Relational Frame Theory). כמו כן, נדבר על תחילת טיפול ב-ACT, חוזה טיפולי, עמדת המטפל בACT.

נכיר את המושג חוסר תקווה יצירתי (Creative Hopelessness) כמושג יסודי ובסיסי בייחוד בתחילת טיפול ב-ACT.

בחלקו השני של המפגש, נערוך היכרות בסיסית עם ששת התהליכי הגמישות הפסיכולוגית העומדים בבסיס הגישה (The Hexaflex).

מפגש 2 – 29.6.22 קבלה וחמלה עצמית. במפגש זה נעסוק בקבלה מול הימנעות מחוויה. נדבר על מושג ההימנעות והקבלה כמרכזיים ב-ACT, על קבלה וחמלה עצמית (Self Compassion) אל מול שיפוטיות והימנעות מחוויות לא נעימות. נעסוק במחירי ההימנעות וברציונל המניע את האדם הנמנע. בהקשר זה נעסוק גם בבסיס ההתנהגותי של הגישה (ניתוח התנהגות, ABC), בפונקציה של ההימנעות ובחשיפה והאופן בו היא ממומשת ב-ACT. נלמד גם על אג'נדת השליטה והאופן בו היא משחקת תפקיד בטיפול.

 

מפגש 3 – 6.7.22 עצמי ומגע עם הרגע היות ברגע הנוכחי – מיינדפולנס (קשיבות) והאופן בו נעשה בו שימוש בטיפול בגישה. המפגש ילווה ברקע היסטורי על כניסת תרגול המיינדפולנס לקליניקה הפסיכולוגית, נלמד מעט על גישות מבוססות מיינדפולנס (MBSR, MBCT) ועל האופן בו מיינדפולנס נמצא בבסיס ACT וככלל בבסיס גישות הגל השלישי של ה-CBT. נלמד תרגול פורמלי ותרגול לא פורמלי – ואיך אפשר להיות יצירתיים עם מיינדפולנס בטיפול. כמו כן, נדבר על העיקרון של "להיות בכאן ועכשיו" של הפגישה, גם בהקשר לקשר בין המטפל למטופל.

נלמד על האופן בו מושג העצמי נתפס ב-ACT, שלושת תהליכי העצמי (העצמי כתוכן, העצמי כתהליך והעצמי כהקשר) והאופן בו תהליכים אלה נרתמים לטובת הטיפול ולטובת הגמישות הפסיכולוגית. נעבוד על מטאפורת לוח השחמט ומטאפורת השמיים ומזג האוויר כמטאפורות מרכזיות בהבנת העצמי והאופן בו ACT מתמודד עמו (נחשוב גם על הבסיס הבודהיסטי של נקודת מבט זו)

מפגש 4 – 13.7.22 הפרדה קוגניטיבית במפגש זה נתמקד בנושא ההדבקה הקוגניטיבית (Fusion) וההפרדה הקוגניטיבית (Defusion) – ונתרגל מיומנויות הקשורות לתהליך זה.  נבחן את ההבדל בגישה למחשבות ולתוכן המחשבות בין טיפולים מגישות אחרות (CBT או חשיבה דינמית) לבין האופן בו ACT מתבונן ועוסק בתוכן החשיבה וכיצד הטיפול מתמודד עם סוגיה זו.

 

מפגש 5 – 20.7.22 ערכים פעולה מחוייבת בחלקו השני של המפגש, נעסוק בערכים. האופן בו אנחנו עוסקים במושג הערכים ב-ACT הוא מרכזי ובסיסי בגישה – ערכים ב-ACT הם הדברים והאנשים שחשובים לנו בחיינו. נעסוק בנושא זה, תוך התייחסות לשורשים האקזיסטנציאליסטיים וההומניסטיים של הגישה, ובאופן בו ערכים מהווים מנוע מרכזי לפעולה ולשינוי בטיפול.

בחלקו השני של המפגש נדבר על פעולה מחויבת – המרכיב ההתנהגותי בטיפול – האופן בו אנחנו מוציאים לפועל את הערכים שלנו, את מה שחשוב לנו, מתקרבים למי שחשוב לנו, כחלק מהיכולת שלנו להיות גמישים פסיכולוגית. נלמד טכניקות העוסקות בפעולה מחויבת, נדון בקביעת מטרות התנהגותיות בטיפול והאופן בו הדבר נעשה. נלמד כלים כמו נקודת בחירה (the choice point) ונדון בניתוח התנהגות (ABC של התנהגות). כמו כן,

מפגש 6 – 27.7.22 לחבר את הכל יחד +מטריקס

הדגמה של הקסדנס.

 

 מחברים הכל יחד. נדבר על האופן בו 6 התהליכים באים לידי מימוש בפגישה טיפולית.

נתמקד בקשיים ובעיות נפוצות בעבודה עם ACT – מגבלות שלנו כמטפלים, עבודה מול מטופלים קשים, דגשים טכניים הנוגעים לנאמנות למודל, התמודדות עם התנגדות (המרכזיות של תיקוף בעבודה). בנוסף, נדון בסוגיה בה עסקנו במפגש הראשון – מהיכן מתחילים טיפול ACT. כעת, לאחר שהשגנו היכרות עם 6 התהליכים המרכיבים גמישות פסיכולוגית, נחשוב על בניית תוכנית טיפול ואסטרטגיה בטיפול ב-ACT. כך, נסיים את הקורס בהתייחסות להמשגת מקרה ולבניית תוכנית טיפול.

בהנחיית: חנן יפת, עו"ס קליני MSW
חנן

מטפל ביחידה לטיפול בטראומה של משרד הביטחון במרפאה הפסיכיאטרית בבי"ח העמק.

מלמד בתוכנית להכשרת מטפלים בגישת Mindfulness-Based Cognitive Therapy -MBCT במכון מודע, מרכז סגול למוח ותודעה, בית הספר לפסיכולוגיה, אוניברסיטת רייכמן (IDC).

בעל ניסיון רב ומגוון בהנחיית מיינדפולנס בגישת MBCT ו-MBSR לאוכלוסיות קליניות ולקהלים שונים.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית חנן יפת, עו"ס קליני MSW

ACT ככלי טיפולי | תיאוריה, תרגול ויישומיים קליניים – אונליין

אחת הגישות המרכזיות ב"גל השלישי" של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי המאופיין בתחייה מחודשת של עקרונות המיינדפולנס הלקוחים מהתרגול הבודהיסטי עתיק היומין.

6 מפגשים אונליין למטפלים.ות

בהנחיית חנן יפת

הקורס סגור להרשמה 

מועד חדש יפורסם בקרוב 

קרא עוד »
Scroll to Top

להרשמה לארועי יום פתוח און ליין

*אנא בחר/י את המפגשים בהם תרצה/י להשתתף, יש לשים לב שלא להירשם למפגשים בשעות חופפות.
** פרטים וקישורים יישלחו במייל.