ייחודה של הפסיכולוגיה הבודהיסטית הוא בכך שהיא מספקת מפת דרכים מדויקת לדינמיקה המאפיינת את התהליכים הפנימיים. התבונה הבודהיסטית מסייעת לעבוד "עם השורש" של הדפוסים ומציעה כלים יעילים שמשפרים את עבודת הטיפול.הפסיכולוגיה הבודהיסטית מכילה תרגולים והנחיות אשר מאפשרים הגמשה של דפוסים ובחירה מודעת בפעולות מיטיבות ומושכלות.
נלמד ונתאמן בכלים מעשיים ואפקטיביים שנוכל להביא לעבודה הטיפולית, ולעזור למטופלות.ים שלנו – ולעצמנו – להתקרב אל חזון של חיים מלאים, חופשיים, טובים ומוגשמים יותר.
**
הקורס מתחלק לשלוש חטיבות, הנבנות זו על זו והמשלימות ומעמיקות זו את זו.
חטיבה ראשונה – בהנחיית אלה טולנאי
חטיבה זו תעסוק באופן שבו הפסיכולוגיה הבודהיסטית מאפשרת לנו לפגוש את הדפוסים המנטליים והרגשיים שלנו באופן מלא תבונה וחמלה. בחטיבה הראשונה נמשיג, נתאמן ונתרגל כלים למפגש ישיר, כנה וחומל עם דפוסינו. וכן נלמד אופנים להביא אליהם גמישות וטרנספורמציה.
ננוע בחמלה דרך השכבות השונות של ההוויה המתגלות דרך הדפוסים ומבקשות ריפוי בעזרת הקשבה מיומנת. בעזרת כלים מעולמות הבודהיזם כמו גם מעולמות הטיפול מבוסס המיינדפולנס נלמד כיצד להקשיב "לשירת" הדפוסים.
הנושאים יכללו:
- איך ליצור קשר עם החוויה הרגשית מתחת לפני השטח באופן יציב ומרפא?
- מהם הצרכים העמוקים אותם מבקש הדפוס להציף בפנינו וכיצד ניתן לתת לנוע לעבר מענים אדפטיביים ומיטיבים?
- מה מקומה של חמלה בתהליך הריפוי ואיך מטפחים אותה?
בנוסף נלמד את עקרונות הטיפול-המבוסס-מיינדפולנס על פי גישת ההאקומי. נעשה זאת באופן הדרגתי ומאורגן כך שנוכל להמשיך ליישם את השפה והכלים עם עצמנו ועם מטופלינו.
תכני החטיבה ישאבו את השארתם מעולמות הבודהיזם והמיינדפולנס, התקשורת המקרבת וטיפול "האקומי".
חטיבה שנייה, בהנחיית סנדיה בר-קמה
חטיבה זו תעסוק באמונות עמוקות ולא-מיטיבות המנהלות את חיינו וחיי המטופלות והמטופלים שלנו, וגורמות לנו להתנהג, לדבר ולחשוב באופנים שגורמים סבל – לנו ולסובבים אותנו. נלמד לעבוד עם סכמות ילדוּת מוקדמות, ועם אמונות עמוקות ולא מודעות שמתגבשות לדפוסים מכאיבים.
הנושאים יכללו:
- איך נוכל לעזור למטופלות.ים ולעצמנו לשנות אמונות ליבה מבלי להכריז עליהן מלחמה?
- איך להביא ריפוי למקומות העמוקים והפצועים?
- ואיך לחיות מחופש מאמונות קדומות ולא-מועילות אלה כך שהן לא ינהלו אותנו בחיי היומיום ובמערכות היחסים שלנו?
במפגשים נבין איך נוצרו אמונות עמוקות וקדומות אלו, נלמד מי כתב את 'ספר ההפעלה' של חיינו, איך אפשר לעשות לו "עדכון גרסה", ומה בינו לבין היפנוזה. נתאמן בתרגילים מעשיים שיאפשרו לנו לזהות את האמונות שמתחת לפני השטח, לשנות אותן ולהיות בחופש מהן.
החיים עצמם, כל התרחשות, כל אירוע, יכולים להפוך למפתח להתעוררות ולתובנות חדשות –
- איך אנחנו מתפקדות.ים ומתנהלות.ים בחיי היומיום,
- אילו פחדים חוסמים אותנו,
- אילו אמונות מפעילות ומנהלות אותנו,
- ואיך אפשר להשתחרר מהן ולחיות בחופש וברווחה.
בחטיבה זו נחקור כיצד אפשר לרתום את התובנות לגבי האמונות העמוקות שמנהלות (אותנו ואת המטופלות.ים) לעבודת עומק של גוף ונפש, להבנת מנגנוני ההגנה המתוחכמים של המיינד ועל שיתופי הפעולה התת-קרקעיים והלא-מודעים של תגובות הגוף לתהומות הנפש, ואיך אפשר להביא ריפוי משולב – גם של הגוף וגם של הנפש.
חטיבה שלישית, בהנחיית ד"ר סטיבן פולדר: הפסיכולוגיה הבודהיסטית – התמונה הרחבה –
המודולה תועבר בשפה האנגלית עם מונחים מרכזיים גם בעברית.
בחטיבה זו נעמיק בפסיכולוגיה הבודהיסטית: מהם מחשבה, זיכרון, תודעה ורגשות וכיצד הם בנויים? כיצד הם בונים את עולמנו הידוע והמוכר ואיך נוכל לוודא שאנחנו לא יוצרים בית סוהר ואז מסתתרים מאחורי חומותיו, אלא נוטעים גן יפהפה בו אנו משוטטים בשמחה ובקסם?
נתבונן ישירות במחשבה ובזיכרון כצורות בתוך התודעה, ונחקור כיצד נוכל לשחרר את ההיקשרות לצורות אלו, ואיך לפגוש אותן עם יותר חופש ומודעות רחבה ומשוחררת.
נחקור כיצד נבנים תחושת העצמי והזהות שלנו, נחקור את העצמי הפונקציונלי הבסיסי כמו גם את סיפוריו ותפקידיו, ולאחר מכן ניגע במה שמעבר: השקיפות, המסתורין וחוסר-הממשות של העצמי.
התשתית והבסיס של הפסיכולוגיה הבודהיסטית הוא המַחזור המעגלי של התהוות מותנית, פאטיצ'אסמופאדה. באמצעות התייחסות מעשית, נבחן את הכמיהה והשאיפה לחופש וכיצד החוויות עצמן הן חומר הגלם – גם של הסבל וגם של השחרור.
הנושאים יכללו:
- מהו טבעם של המחשבה, המוח והתודעה וכיצד אפשר להיות עדים להם?
- איך הזיכרון וההתניות פועלים דרכנו ואיך הם יכולים להיות חברים ולא אויבים,
- ההשקפה הבודהיסטית הרדיקלית של העצמי כקלידוסקופ דינמי של תגובות משתנות לַעולם, וכיצד הוא מאפשר לחוות את מה שמעבר לתגובות ולמותנה.
שיטת הלימוד
נתאמן בתרגילים מעשיים, לעבודת עומק של גוף ונפש, לצד תרגול קבוצתי, תרגול אישי והתייחסות לשאלות העולות מהתרגול, קריאת טקסטים והזמנה לתרגול אישי בין המפגשים.