מיינדפולנס לעבודה עם ילדים ונוער – הכשרה שנתית לאנשי טיפול, חינוך ויעוץ

תאריך הפתיחה הקרוב: 03/11/2019
כמות מפגשים: 30
למי זה מתאים: אנשי חינוך, מטפלים, יועצים

120 שעות אקדמיות | עם ד”ר נמרוד שיינמן וסגל מרצים ומומחים נבחרים:

ד”ר אביבה ברקוביץ-אוחנה
דודו חקימיאן
ד”ר חן נרדי
חן קס
נעמי לובל-פונדק
MA, ד”ר ריקרדו טרש
ד”ר רמי כץ

תוכנית ההכשרה תאפשר לבוגריה לפתח ולהנחות מפגשי מיינדפולנס מסוגים שונים ובהקשרים שונים – בעבודה עם ילדים או נוער, במצבי טיפול, בכיתה ובייעוץ חינוכי.

לפרטים והרשמה, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

מידע מלא: מיינדפולנס לעבודה עם ילדים ונוער – הכשרה שנתית לאנשי טיפול, חינוך ויעוץ

התוכנית מיועדת לכל העובדים עם ילדים ונוער, בקשת הרחבה ביותר של עולמות הטיפול, החינוך והייעוץ.

הלימודים בנויים על עשייה מבוססת מיינדפולנס בעולם החינוך והטיפול מהארץ ומהעולם, ומשלבת ידע ותהליכים ממיטב התוכניות בארה”ב, אוסטרליה ואנגליה שדרכם נוכל לסייע לילדים להתמודד עם אי שקט, מתח, חרדה ותסכול, ובמקביל לטפח בהם רוגע, בטחון, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי.

שפת המיינדפולנס היא מהאמצעים החשובים ביותר שאנחנו מכירים לטיפוח מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי בילדים. טכניקות המיינדפולנס מפנות את הילד לגוף (תשומת לב לנשימה, גבולות גוף, תנוחה, תנועה), לעולם הרגשות (באמצעות קשב, דמיון, ציור, הבעה, הקשבה לאחר), לעולם החושים והתחושות (באמצעות תהליכי קשיבות ודמיון מודרך), כמו גם לאחרים ולקבוצה. ההתנסויות החוזרות ונשנות מפתחות מודעות וקשב של הילד לעולמו פנימי, לאחרים ולעולם, כתשתית חיונית להתפתחות כישורים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים.

הלמידה משלבת בין גישות תיאורטיות, מחקרים, מודלים יישומיים והתנסויות אישיות. הקורס מביא תפיסה ייחודית של התאמת תכני מיינדפולנס לעולם הילד והמתבגר בעבודה עם יחיד, קבוצה או כיתה.

המיקוד בתוכנית הוא בלימוד מעמיק ומעשי של עקרונות הגישה, בפיתוח שיטות התערבות מעודכנות ורלוונטיות, וביישומן בבית, בעבודה טיפולית או בעשייה חינוכית.

 התוכנית מדגישה ארבעה רבדים יישומיים:

  • רובד ההתנסויות: העברת מיינדפולנס מייטבי לילד, קבוצה או כיתה.
  • הרובד הקוגניטיבי: איך מכוונים ילדים לפתח תובנות מתוך ההתנסויות.
  • רובד המיומנויות: כיצד משפרים מיומנויות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות.
  • רובד סל הכלים: לרוגע, קשב וריכוז, מודעות עצמית, וויסות רגשי וחוסן נפשי.

אופי ההכשרה:

תוכנית הלימודים תחשוף את הלומדים לפרקטיקה הייחודית של מיינדפולנס לילדים בדגש על למידה התנסותית, תרגול והדרכה.
ההכשרה תשלב הרצאות ומצגות נושא, מנחים אורחים בכירים, תהליכים קבוצתיים, תרגולי התנסות, צפייה בהנחיות יחיד וקבוצה, הכרת מאמרים ומחקרים, ועצירות לחשיבה ודיון. מודל הלמידה ידגיש גם את “הקשב המרפא” שקיים בנו כלומדים, ואת חשיבות התרגול שלנו עצמנו ככלי מחולל שינוי. כל משתתף יקבל דפי עבודה, מאמרים, מצגות מייצגות והפניה לחומרים עיוניים ומדעיים.

היקף: תכנית שנתית (שני סמסטרים ורטריט סופ”ש).

מקום הלימודים: המרכז לרפואת גוף-נפש, שבטי ישראל 103, רמת השרון.

תעודה: לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת הכשרה מטעם המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש.

למי מיועד הקורס

  • פסיכותרפיסטים, רופאי ילדים, עובדים סוציאליים, מטפלי הבעה ויצירה.
  • אנשי הוראה, מורים, פסיכולוגים חינוכיים, יועצות חינוכיות, גננות.
  • מטפלי רפואה משלימה המתמחים בעבודה עם ילדים.
  • מורי יוגה, מדיטציה או צ’י-קונג המתמחים בעבודה עם ילדים.
  • הורים הרוצים לפתח כלים לעבודה עם ילדיהם.

בין נושאי הקורס

  • איך להפגיש ילדים עם מיינדפולנס מסוגים שונים ובהקשרים שונים.
  • מהם עקרונות “הילד השלם” בתכנון ובהעברת מיינדפולנס לילדים.
  • בנייה של מערכי מיינדפולנס המותאמים לילד יחיד, קבוצה או כיתה.
  • שילוב שפת דמיון, תנועה, מגע, הבעה ומשחק בתהליכי מיינדפולנס.
  • היעזרות במעגלי הקשבה ו”שאלות גדולות” בלמידה רגשית והעצמת הרוח.
  • הדומה והשונה בין מיינדפולנס בחינוך למיינדפולנס עם ילדים בחדר הטיפול.
  • הכרת התפתחויות ומחקרים של מיינדפולנס ילדים בזירה הבינלאומית.
  • הבנת האתגרים הכרוכים בהעברת מיינדפולנס בחינוך ומיינדפולנס כחינוך.
  • הכרת מודלים לבניית משאבים וחוסן בילדים, ומיינדפולנס כאמצעי להעצמתם.
  • הכרת מודלים בחקר מוח, ומערכת החיסון והשפעת מיינדפולנס עליהם.
  • היעזרות במיינדפולנס בחיי היומיום, לחקירה עצמית ולהעצמה אישית.

סילבוס הקורס

פרטים

הקורס יתקיים במרכז גוף נפש, רמת השרון.
30 מפגשים בימי ראשון, 10:00-13:00 החל ב 03/11/2019

ד”ר נמרוד שיינמן מספר על תכנית ההכשרה במיינדפולנס לילדים

בהנחיית: ד”ר נמרוד שיינמן, ד”ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, דודו חקימיאן, ד”ר חן נרדי, נעמי לובל-פונדק, MA, ד”ר ריקרדו טרש, ד”ר רמי כץ, חן קס

ד”ר נמרוד שיינמן

ד”ר לרפואה נטורופתית, מחלוצי הרפואה האינטגרטיבית ורפואת גוף-נפש בישראל. מומחה ביחסי הגומלין בין הנפש לגוף ובמשמעותם בתהליכי טיפול וחינוך. מייסד המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש והמרכז הישראלי לקשיבות בחינוך. מיוזמי תוכנית “שפת הקשב”. חבר במועצה להעצמת הרוח בחינוך ובצוות רוחניות בחינוך במכון ון-ליר. מרצה בארץ ובחו”ל ומנחה בקורסי הכשרה בארה”ב, אירופה, אוסטרליה וישראל.

מחבר הספר “מזון למחשבה” ושותף בכתיבה של מספר ספרים.

סגל מרצים ומומחים אורחים (לפי א’-ב’) מחזור 2017-18

ד”ר אביבה ברקוביץ-אוחנה
ד”ר בחקר המוח ומתרגלת מדיטציה וותיקה. מרצה בכירה בחוג לחינוך, אוניברסיטת חיפה. מומחית בחקר תהליכי מדיטציה (כולל מיינדפולנס) והשפעתם על המוח והקוגניציה. חוקרת את תחושת העצמי האוטוביוגרפי (הנראטיבי) והמינימלי (התחושתי) והרשתות המוחיות התומכות.

דודו חקימיאן
מורה בכיר להוראת יוגה לילדים ומורה מוסמך להוראת יוגה למבוגרים. מתמחה ביוגה התפתחותית ויוגה טיפולית בעבודה עם ילדים, ומרכז הכשרות בנושא ברחבי הארץ. מוביל מיזמים שונים הקשורים בשילוב היוגה במערכת החינוך, ובחקר השפעת היוגה על למידה ואקלים בגיל הרך.

ד”ר חן נרדי
דוקטור לעבודה סוציאלית, מטפל זוגי ואישי, מדריך הורים ומנחה קבוצות גברים. שותף מייסד ומנהל (עם ד”ר רבקה נרדי) של מכון “דיאלוג”. מפתח “המודל הדולפיני” להתמודדות עם מצבי לחץ, שנלמד באוניברסיטאות, ארגונים, בתי ספר וגני ילדים. בין ספריו לילדים: לחבק דולפין (2011) והסרדין, הכריש והדולפין (2016). בין ספריו (עם ד”ר רבקה נרדי) למבוגרים: גברים בשינוי (1992) ושיחה זוגית (2010).

נעמי לובל-פונדק, MA
מחלוצות תחום היוגה לילדים בישראל. מורה בכירה ליוגה ומרכזת המסלול למדריכי יוגה לילדים במכון וינגייט. משלבת מיינדפולנס ויוגה בעבודתה עם ילדים בגילאי גן, בית ספר ומתבגרים. לימדה 8 שנים יוגה בחינוך המיוחד לבני נוער עם אוטיזם והפרעות נפש. בעלת תואר ראשון בחינוך יצירתי מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, ובוגרת תואר שני בבריאות הוליסטית מטעם מכללת לסלי קולג’, ישראל.

ד”ר ריקרדו טרש
מרצה בכיר בחוג לפסיכולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב. ד”ר בפסיכו-ביולוגיה וחוקר השפעות מיינדפולנס על תלמידים ומורים במערכת החינוך. מרכז הסמינר “השפעותיה הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות של המדיטציה” והפרקטיקום “מדיטציה: תיאוריה, מחקר ומעשה”.  מנחה עבודות מחקר ותזות בתחום.

ד”ר רמי כץ
פסיכולוג התפתחותי בכיר, מפתח הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, מייסד ומנהל “כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים”. מומחה בהבנת תפקודים מוחיים וקידומם בשירות הלמידה והחינוך. מומחה לליקויי למידה ותפקוד, הפרעות קשב וריכוז ובעיות ויסות חושי. לשעבר (1983-1988) יו”ר החטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית.

חן קס
מלמדת מיינדפולנס בבית ספר “תל-חי”, דרום תל-אביב, מנחה בתכנית “שפת הקשב”, שנוצרה במרכז לרפואת גוף-נפש ומקנה מיומנויות קשיבות לילדים, מורים והורים. מנחת קבוצות מודעות והתפתחות.

 

לפרטים והרשמה, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ד"ר נמרוד שיינמן, ד"ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, דודו חקימיאן, ד"ר חן נרדי, נעמי לובל-פונדק, MA, ד"ר ריקרדו טרש, ד"ר רמי כץ, חן קס