תוכנית הלימודים הנוכחית מייצגת את השלב ההתפתחותי העדכני ביותר של “The Refined Hakomi Method”, כפי שלימד אותה רון קורץ, יוצר השיטה. היא נלמדת כיום ברחבי העולם באמצעות הארגון "Hakomi Education Network". גירסה זו של האקומי מעמידה במרכזה את המצב התודעתי בו שרויים השותפים לתהליך הטיפולי ואת אופנות נוכחותו של המטפל כאדם. התוכנית מדגישה את טיפוחם של אותם היבטים של השיטה שנמצאו חשובים ביותר לפסיכותרפיסטים וכחיוניים למהלך מוצלח של הטיפול: אלה הם משאביו האישיים של המטופל, עמדתה המנטלית של המטפלת והאיכות המרפאת של מערכת היחסים ביניהם. היבטים אלה תורמים לסביבה פנים-אישית ובין-אישית מזינה ותומכת-התפתחות גם מחוץ להקשר הטיפולי.
סגנון לימוד עוקף אינטלקט ולא אינסטרומנטלי – רון קורץ, יוצר שיטת האקומי והאחראי על גרסתה הנוכחית, כתב על סגנונה של תוכנית הכשרה זו:
אני חושב על התלמידים שלי כפי שמורה למוסיקה חושב, ככל הנראה, על שלו: ישנן מיומנויות וישנו מה שנקרא 'מוסיקליוּת'. ישנן טכניקות ושיטה וישנה תחושה של היפה והטוב.
(רון קורץ)
תהליך הלימוד בגרסה זו של השיטה הוא חווייתי, מרובד ולא ליניארי. סגנון ההנחיה אינו דידקטי, והלמידה מתרחשת דרך הטמעה, בדרכים עוקפות-אינטלקט. מי שמגיע לתוכנית כזו צריך להיות מוכן ומעוניין שלא לדעת: הוא יתבקש לשאת מרווחים בידיעה, כדי לאפשר לידיעה מסדר אחר לעלות ולהתבסס בו מעצמה.
הנטייה הטבעית שלנו – כמטפלים, כמטופלים, כאנשים בעולם – היא להתייחס לחוויה באופן אינסטרומנטלי: "כשאנו באים במגע עם רכיב נפשי כלשהו: תחושה, רגש או כל תוכן מנטלי אחר – מבלי שנהיה מודעים לכך אנו מיד מחפשים מה אפשר לעשות בו, מה אפשר לעשות לו, איך אפשר להשתמש בו לתועלתנו האישית; איך אנחנו יכולים – באמצעות אימוצו או באמצעות סילוקו – לגרום לכך שיהיה לנו פחות כואב ויותר נעים. גם עבור המטפל זוהי ברירת מחדל שהנפש זולגת אליה בטבעיות בהיעדר נתיב ברור אחר. השאלה 'איך אני יכול לעזור' יכולה להצמיח פעולות נפשיות, מילוליות וגופניות נהדרות, אך היא גם יכולה בקלות רבה להזין את אותה גישה השואפת ללוש את רכיבי המציאות כדי שיתאימו לתמונת עולם רצויה ולתחושה רצויה שתעלה בעקבותיה. מעודנת ככל שתהיה, הגישה הזאת מושתתת על השתוקקות ועל חרדה. מהשתוקקות ומחרדה נובע קשב צד, קשב מחפש, קשב שצועד לקראת רשמי החושים במקום להמתין להופעתם (פרויד 1911: 33), שמתאמץ לזהות ולתפוס רכיבי מציאות שאפשר וצריך, כך נדמה, להפעיל עליהם מניפולציה. תודעה שמתאמצת לצוד ולעצב היא תודעה מצומצמת שמחמיצה פרטים ורבדים רבים של המציאות. דבר-מה תמיד יתרחש מעבר לאזורי ההתמקדות שלה, מסביבם, מאחוריהם, מעליהם, מתחתם; והדבר הזה נוטה, פעמים רבות, להיות מאיר עיניים, משמעותי וחשוב" (מתוך "אנשים עדינים", ברנע-אסטרוג, 2018).
בהאקומי, כפי שאנו מבינים אותה, אנחנו נפגשים עם הנטיות האינסטרומנטליות שלנו ולומדים להגמיש אותן, להשהות אותן במידת הצורך ולעיתים אף להתנער מהן. דרך העבודה והמיומנויות הכרוכות בה הופכות, לפיכך, לביטויים של האישיות החיה: במקום לראותן ככלים שיש להשתמש בהם כדי לייצר לשפעה, אנו נעזרים בהן כדי לפתח רגישות כלפי המתרחש וכלפי מה שנדמה שרוצה להתרחש, וכדי לנווט את התהליך בעדינות, בפשטות ובחוסר מאמץ.
למי התוכנית מיועדת?
התוכנית הארבע-שנתית לגישת האקומי מיועדת לאלה המעוניינים בהתנסות מעמיקה במרחב החקירה הפנימית שהגישה מציעה ובהטמעת העמדה המנטאלית והמיומנויות הייחודיות לה: לשם תהליכי התפתחות וריפוי אישיים או לשם יישומם בתחומי הטיפול וההנחיה.
התוכנית נמצאת בתהליך לקראת הכרה על ידי האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה. היא מיועדת גם למטפלים מוסמכים ומנוסים וגם לאלה שאינם מטפלים.
תנאי הקבלה לתוכנית:
- ראיון קבלה בשני שלבים, טלפוני ופנים אל פנים.
- תואר ראשון לפחות.
- מועמדים בעלי תואר ראשון שאינו מתחומי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי ההתנהגות או קרימינולוגיה, יידרשו להשלמת קורסי בסיס בפסיכולוגיה במוסד אקדמי או בתוכנית הכשרה מוכרת (ובלבד שדרישות הקורסים תהיינה חופפות לדרישות האקדמיות), על-פי הפירוט הבא:
מבוא לפסיכולוגיה – בהיקף של 2 נ”ז / 2 ש”ס
פסיכולוגיה התפתחותית – בהיקף של 4 נ”ז / 4 ש”ס
פסיכופתולוגיה – בהיקף של 4 נ”ז / 4 ש”ס
תיאוריות-אישיות – בהיקף של 2 נ”ז / 2 ש”ס
ייתכנו שינויים בחלוקה הפנימית של היקפי ארבעת הקורסים הנ”ל, ובלבד שסך השעות הכולל של ארבעתם לא יופחת.
לפחות 2 מבין הקורסים יילמדו לפני תחילת הלימודים ואת השאר יש להשלים במהלך השנה הראשונה ללימודים.
מבנה תוכנית הלימודים:
שלוש השנים הבסיסיות של התוכנית בנויות במתכונת המשלבת מפגשים דו-שבועיים שוטפים עם סדנאות מרוכזות. המפגשים השוטפים יתקיימו בימי שלישי אחת לשבועיים, מ-10:00 עד 14:00, בהנחיית מאיה לאוב, תמר שר-שלום וצוות תומך (אסיסטנטים). הסדנאות יתקיימו שלוש פעמים בשנה: בתחילת כל שנה סדנה בת ארבעה ימים, באמצע השנה, בחודש מרס, סדנה בת חמישה ימים, ובסוף כל שנת לימודים סדנה בת יומיים. להנחיית הסדנאות תצטרף ד"ר מיכל ברנע-אסטרוג. פעמיים במהלך התוכנית יצטרף מורה אורח – לפחות באחת הפעמים מורה מחו"ל – לצוות הקבוע.
הפורמט המשולב מאפשר למשתתפים ליהנות הן מן היתרונות של תהליך רציף, והן מן ההעמקה אליה מובילה למידה מרוכזת.
הלימודים יתקיימו ב"סטודיו טל הדר" בכפר מונאש.
בנוסף לשלוש השנים הבסיסיות של התוכנית, כדי לקבל תעודת "מוסמך בפסיכותרפיה ברוח גישת האקומי" (בתהליך לקראת הכרה על ידי האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה), על תלמידי התוכנית שהינם מראש מטפלים מוסמכים:
- להשלים את שלוש שנות הלימוד הבסיסיות (בנוכחות של למעלה מ 85%);
- להשתתף ב- 30 שעות (40 שעות אקדמיות) לפחות של תרגול והדרכה בקבוצה קטנה ("קבוצת העמקה"), על פני שנת לימודים אחת לפחות, לאחר סיום שלוש השנים הבסיסיות;
- להכין ולהגיש וידאו של שעה טיפולית עם רפלקציה כתובה (על פי הנחיות שיינתנו בבוא העת), המדגים בהצלחה שהם מבינים את רוח הגישה ומגלמים אותה. שימו לב: ייתכן שיידרשו הגשות חוזרות, בהתאם למודגם בווידאו.
תלמידות ותלמידים שאינם מוסמכים מראש כמטפלים רגשיים מטעם אחת התוכניות המוכרות, ישלימו בנוסף לכך גם:
- קורס "יסודות הטיפול הדינמי למטפלי גוף-נפש", בנוכחות מלאה (עד שתי היעדרויות) ותוך קריאה שוטפת כנדרש בקורס.
- טיפול אישי: אם לא עברו בחמש השנים האחרונות (מעת תחילת הלימודים) טיפול נפשי, ואם מעולם לא עברו תהליך טיפולי רציף בן שנתיים לפחות עם מטפל אחד (טיפול דינמי או טיפול אצל מטפל האקומי/מטפל בהבעה ויצירה/דומה המיודע דינמית), עליהם להשלים לפחות 70 שעות טיפול אישי, הפרושות על פני שנה לפחות. התשלום למטפלת ויצירת הקשר עימה הם באחריות התלמידים.
- פרקטיקום והדרכה: לפחות 200 שעות פרקטיקום על פני שנה אחת לפחות במוסד מוכר ובליווי הדרכה. במקרים אלה ההתנסות וההדרכה אינן מסויימות לגישת האקומי, אך הכלים והגישה שנלמדים בתוכנית כמובן יבואו לידי ביטוי גם שם.
אפשר להתחיל בפרקטיקום אחרי לפחות שתי שנות לימוד בתוכנית ועם השלמת "קורס יסודות הטיפול הדינמי ויחסי גוף-נפש".
* במקביל לפרקטיקום יש להיעזר ב-100 שעות הדרכה לפחות, שמתוכן לפחות 60 אישיות. אם התלמיד נעזר בהדרכה מחוץ למוסד שבו הוא נמצא בפרקטיקום, אז התשלום למדריך ויצירת הקשר עימו הם באחריות התלמיד. על המדריך לעמוד בקריטריונים מקצועיים מתאימים. מומלץ להתייעץ עם הצוות בנוגע לבחירתו.
תעודה:
התוכנית נמצאת בתהליך לקראת הכרה על ידי האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה. אלה שהשלימו את המסלול כמפורט ובהתחשב בהשכלתם הקודמת, יקבלו תעודת "מוסמך בפסיכותרפיה ברוח גישת האקומי".
בנוסף, הם יוכלו להתקדם לקראת תעודת "מטפל מוסמך בשיטת האקומי" מטעם הארגון הבינלאומי שאליו משתייכת התוכנית, Hakomi Education Network. ההסמכה בשיטת האקומי כרוכה בהמשך התנסות והדרכה. זאת עד שיומלץ למועמד, שנראה שהגיע לרמת הכישורים הנדרשת, להגיש וידאו של שעה טיפולית מלווה ברפלקציה מפורטת. אלה יוערכו בידי שני מורים בכירים לגישת האקומי.
*כל הדברים הללו תקפים החל מהמחזור השביעי של התוכנית, שייפתח בסתיו 2025. בוגרי המחזורים הקודמים יוכלו לקבל תעודת מוסמך בפסיכותרפיה ברוח גישת האקומי אם ישלימו את הנדרש, ולפי שיקול דעת הצוות.
***