התמקדות (Focusing) – ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול

תאריך הפתיחה הקרוב: 04/11/2019
כמות מפגשים: 16

באמצעות ההתמקדות ניתן להניע הן תהליך אישי טרנספורמטיבי והן לבנות מיומנות טיפול משמעותית המתאימה גם למטפלים בעלי ניסיון – פסיכולוגים, עו"סים, מטפלים באמנות, מטפלים דרך פסיכותרפיה גופנית ומטפלים ברפואה אלטרנטיבית המעוניינים לשלב התמחות נוספת בעבודת הטיפול.

מסיימי שני הסמסטרים יהיו זכאים לתעודת הסמכת Certified Focusing Professional * של המכון הבינלאומי להתמקדות

לפרטים והרשמה, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

מידע מלא: התמקדות (Focusing) – ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול

סמסטר א': 14 מפגשים בימי שני, 17:30-20:30 החל ב 04/11/19 + 2 מפגשים בימי שישי
סמסטר ב': 15 מפגשים בימי שני, 17:30-20:30 החל ב 24/02/20 + 3 מפגשים בימי שישי
סה"כ 139 שעות אקדמיות

* ניתן להירשם לשני הסמסטרים בנפרד.


א
ת ההתמקדות פיתח פרופ' יוג'ין ג'נדלין מאוניברסיטת שיקגו, פסיכולוג ופילוסוף בהכשרתו, אשר העלה שאלה מחקרית שנוגעת לשינוי מובהק במצבו של המטופל: למה כל כך הרבה טיפולים לא מצליחים? במחקר שערך עם עמיתיו, הם זיהו שהצלחה בטיפול לא קשורה לטכניקה שבה עובד המטפל ואף לא לאישיותו של המטפל אלא למרכיב אחר שנמצא במטופל עצמו: היכולת של המטופל "להיכנס לתוך עצמו" ולזהות את תחושותיו העמוקות. פרופ' גנדלין זיהה שמדובר בסוג מיוחד של תחושות, המשלבות רגש, מחשבה, דמיון ותחושה גופנית, ופיתח שיטה מובנית לזיהוי ולעבודה עם תחושות אלו, להן הוא קרא: Felt Sense. ההכרות עם ה- Felt Sense משנת חיים בכך שהיא מאפשרת להגיע לחלקים הלא מודעים של עצמנו ושל הזולת מאפשרת ללא מודע להיפתח ולהתגלות ומסייעת בהבנת "תמונת חיינו". תהליך ההתמקדות מאפשר התפתחות והתהוות העצמי. ה- felt sense מתאר לנו מה היה בעבר, מספר לנו איך אנו נושאים את הדברים בגופנו בהווה ומייצר הזדמנות להתקרבות לעצמנו ולזולת.

תכנית לימודים מקיפה זו תקנה למשתתפים מיומנויות וכלי טיפול מבוססי התמקדות ותעודת הסמכה רשמית בגישת ההתמקדות. דגש מיוחד יינתן להכנת התשתית להקמת קליניקת התמקדות או שילוב מעשי של התמקדות בקליניקה.

תלמידי הקורס ילמדו כיצד להנחות אדם אחר בתהליך של התמקדות ובד בבד כיצד להקשיב לעצמם ולהגיע למחוזות חדשים. תהליך ההתמקדות הינו תהליך של הבנת עצמי שמביא לשינוי, לחיות, עניין וסקרנות. עבודה זו מאפשרת לכל אדם להתחבר לעצמי האורגני והאותנטי שלו, ומסייעת בשחרור מביקורת פנימית ומהגנות. ההתמקדות מלמדת מחדש להיות מבוגרים אשר פתוחים למשחקיות, ליצירתיות ולהנאה, מביאה תחושה של זרימה, היפתחות, הקלה וסיפוק.

ההתמקדות הינה דרך עדינה אך פורצת דרך לטיפול בכל בעיות ומישורי חיינו – מציאת משמעות וסיפוק, התמודדות עם טראומות וחסכים, תנועה במצבים בהם ישנה חסימה, התמודדות במצבים של דיכאון וחרדה, קשיים חברתיים וזוגיות, מציאת תשובות לשאלות וספקות ותחושת פער בין המצוי לבין הפוטנציאל האישי. ההתמקדות מביאה לשינוי, ריפוי, הקלה, רגיעה, ויסות וביטוי עצמי.

ההתמקדות הינה כלי טיפולי אשר יכולה להשתלב או לעמוד בפני עצמו, אך מעבר לכך – זו גישה לחיים, האומרת כי הקשבה אל הגוף ואל המסרים החבויים בו מחברת אותנו אל מאגרי ידע, תבונה ואינטליגנציה שלא ניתן להגיע אליהם דרך המחשבות והקוגניציה בלבד. "הראש" בלבד או חיבור רגשי אינם מספיקים לשינוי עמוק, יסודי ושורשי. שינוי עמוק דורש הקשבה לחלקים הלא וורבליים בקיום שלנו הנמצאים בתחושות הגוף.

ייחודיות הקורס

הקורס מועבר על ידי מנחת התמקדות מנוסה, עם ותק והשכלה של שנים רבות בתחום לצד עבודה מעשית וניסיון רב בקליניקה פרטית. מנחת הקורס מומחית בהוראה והכשירה עשרות מטפלים בגישת ההתמקדות. תלמידי הקורס יפגשו בעומקים ותובנות חדשים המתאפשרים בגישה ההתמקדות וילמדו לעומק כיצד לעבוד עם הזולת בהתמקדות (בין אם ככלי בפני עצמו או בשילוב עם כלים טיפוליים נוספים). את הקורס ילוו אנשי מקצוע מעולים מתחום הטיפול – דני שראל העוסק בפסיכולוגיה בשילוב התמקדות וריקי ברנשטיין המעגנת את העבודה הטיפולית דרך הקשבה לגוף – שניהם יעמיקו את היכולת לעבוד עם ה Felt-Sense (מושג מפתח בהתמקדות) והאפשרויות הטמונות בו לטיפול.

בסמסטר ב' תפתח מניפה רחבה של אפשרויות להתמקדות במצבים מורכבים כגון טראומה, בעיות התקשרות, ביקורות וחסמים.

שיטת הלימוד

הרצאות פרונטאליות ולמידה תיאורטית של התמקדות, לצד תרגול קבוצתי, תרגול אישי והתייחסות לשאלות העולות מהתרגול, קריאת מאמרים והתמקדות עמיתים בין המפגשים. לתלמידי התוכנית תישלח חוברת עם חומר הלימוד.


מנחי הקורס

ירדן כרם: מורה מוסמכת על ידי המרכז הבינלאומי להתמקדות. ירדן הסמיכה עד כה עשרות מטפלים בגישת ההתמקדות, היא מרצה בכנסים אקדמאיים ובהשתלמויות שונות וכותבת על ההתמקדות. בשיעורים המועברים על ידי ירדן כרם יילמדו העקרונות והיישום של התמקדות בדרך הנגישה לכל אדם, בצורה חוויתית, מעמיקה ומרגשת.

דני שראל: פסיכולוג קליני המשלב התמקדות בעבודתו.

דני שראל יתמקד בהעמקה בהבנת תהליכי התמקדות ובאפשרות להיעזר בה לליווי תהליכי ריפוי, הכלה, שינוי ויצירה. במהלך היחידה יוצגו דוגמאות על שילוב התמקדות בטיפול: כסיוע למטפל, כסיוע למטופל וכסיוע לקשר המתפתח ביניהם. נושאי הלימוד שיועברו על ידי שני שראל:

  • הבסיס הפילוסופי וההיסטורי של גישת ההתמקדות, התיאוריה הבסיסית ומושגי היסוד.
  • התמקדות כאימון בבניית ובמציאת מקום מיטיב בתוך עצמי ומקום מיטיב בתוך זולתי – הקשר בין נוכחות פנימית לנוכחות עם האחר.

סמסטר א'

לימוד עקרונות הבסיס של התמקדות, הטמעה והפנמה של הפילוסופיה, העקרונות והפרקטיקה של התמקדות.
מתן כלים, מיומנויות, ניסיון וביטחון בהתמקדות וליווי מתמקדים כגישה המשתלבת בעבודה הטיפול הקיימת או עומדת בפני עצמה.

תאריכי מפגשים בסמסטר א'

מתכונת והיקף שעות

המפגשים יהיו בימי שני בין השעות 17:00 – 20:30.
בנוסף – שני שיעורים עם דני שראל יהיו בימי ששי בין השעות 09:00 – 12:30.
מספר השיעורים: 16.
היקף סמסטר א' הנו 65 שעות אקדמיות.

סמסטר ב'

בסמסטר ב' נלמד על המפגש של התמקדות עם מגוון המצבים האנושיים עמם מגיעים אנשים לטיפול וכיצד עבודה עם FELT SENSE מאפשרת שינוי וריפוי במצבים כגון טראומה, בעיות התקשרות, ביקורת פנימית, חסימה לפעולה וקבלת החלטות.

** בסיום שלב זה המשתתפים אשר ישלימו את מטלות הקורס יעמדו בתנאים לקבלת תעודת Proficiency as Focusing Partner מטעם המרכז הבינלאומי להתמקדות בניו יורק.

תאריכי מפגשים בסמסטר ב'

עיקרו של שלב זה הינו להעמיק את הלימוד ולגבש כלים שמטרתם לסייע לחיים לזרום במלוא עוזם ולא רק להתקיים לנוכח המעטפות, המסכות, הקשיים, ההגנות והאירועים ההיסטוריים שלנו. במהלך הסמסטר השני נשלים ידע תיאורטי רב בנושאים שונים (תיאוריות ומושגים מעולם הפסיכותרפיה, מושגים הקשורים למצבי טראומה, ארבעה סגנונות ההיקשרות – attachment) ועוד.

בסמסטר זה נעמיק ונפגוש בקצוות של עצמנו – בכוחות הבריאה, הצמיחה, האמונה ואהבת עצמו לצד המקומות החשוכים והאפלים הקיימים בו, והיכולת להעביר את הזולת בתהליך.

נמשיך ונעמיק את יכולתנו להגיע לקשר מאד עמוק ואותנטי עם עצמי וליכולת להיות בקשר עם כל חלקי העצמי. נדע כיצד לגעת בחומרים מורכבים בצורה נגישה ואף נעימה, למרות מורכבותם. נלמד ונקבל בטחון בהנחיה של אנשים אחרים בתהליך ההתמקדות, לצד תהליך עומק אישי.

בסיום שלב זה יעמדו המשתתפים בתנאים והניסיון לקבלת תעודת Proficiency as Focusing Partner מטעם המרכז הבינלאומי להתמקדות בניו יורק.

בוגרי הקורס מספרים כי הקורס היה חוויה עוצמתית ומשנת חיים עבורם. עם סיום הקורס, ההתמקדות הפכה להיות חלק משמעותי בחייהם.

סמסטר זה בנוי מחמש מודולות:

א.      נקודות ההשקה בין התמקדות לפסיכותרפיה

  • התמקדות לבד, התמקדות לבד בנוכחות מלווה, התמקדות על אינטראקציה עם הזולת, התמקדות על המתרחש אצל הזולת.
  • התמקדות כאימון בהכלה ובהחזקה: המושגים הכלה והחזקה בפסיכולוגיה (ויניקוט, ביון, אוגדן, אייגן) ואיך התמקדות יכולה לסייע בהבנתם ובטיפוחם.
  • התמקדות כאימון במשחקיות ויצירתיות. על הצורך לדעת לשחק כדי להתמקד ועל האפשרות להתמקד כדי ללמוד לשחק.
  • התמקדות כאימון באמפתיה לעצמי ולחלקים שונים בתוכי ואל זולתי.

ב.      התמקדות במצבי טראומה – ליווי סשן של עבודה בטראומה

  • מהי טראומה – תיאוריה וכיצד ניתן לזהות מצב טראומטי אצל המתמקד.
  • תגובת המוח לארוע טראומטי
  • המושגים: בריחה, לחימה, קפאון, עירור יתר, אקטיבציה, דיסוסיאציה, הכווצות, התנתקות, מערבולת הטראומה, מערבולת הריפוי, פריקה, משאבים, חלון הסבילות, פנדולציה, טיטרציה ועוד.
  • כיצד משלבים עבודה במצבי טראומה עם תהליך התמקדות "רגיל"

ג.       דפוסי היקשרות (Attachments)

  • דפוסי ההיקשרות והגורמים להיווצרותם
  • העבודה המתאימה לכל דפוס והשפה הנכונה לעבודה עם כל דפוס
  • יחסי מתמקד / מלווה (מטפל / מטופל)
  • במסגרת הנושא הזה תהיה הבנה כיצד מנחה תהליך ההתמקדות שומר על נוכחות וכיצד הוא יכול לווסת את עצמו ולהיות פנוי למען ניהול תהליך התמקדות מעמיק.

ד.      התמקדות במצבים של חסימה לפעולה וקבלת החלטות

  • חסימה לפעולה הינו מצב שכיח בחיים שלנו. יש לנו חסימות על עניינים "גדולים" או מהותיים כמו קושי לסיים תואר, חסימה לעסוק בפעילות גופנית, לעבור לתזונה בריאה, ליצור (לכתוב, לרקוד, לנגן ועוד), לפתוח או להגדיל את הקליניקה, ללמד, לנוח, לצאת לטיול סביב העולם – או להתקשר / לשלוח מייל. להתמקדות יש הרבה מה להציע בנושא זה. נקודת המוצא הינה שמתחת לחסימה יש אוצר שמחכה שנגלה אותו.
  • קבלת החלטות – אני רוצה לגור בעיר ובו זמנית לגור בכפר. אני רוצה להיות אמא אבל לא רוצה לוותר על הרווקות. ההתמקדות מלמדת אותנו להקשיב לקולות המנוגדים ולהתקדם הלאה, למקום מיטיב, למרות שבתחילה אנו רואים רק קושי, התנגשות וסתירה?

ה.      עבודה עם "הילד הפנימי" ומציאת חוויה מתקנת

  • לילדות שלנו השפעה מעצבת על חיינו. אבל, כשם שחיינו עוצבו בעבר כתגובה לאנשים ולאירועים שקרו בעברנו, אנו יכולים לפסל ולעצב את אישיותנו מחדש, דרך ההבנה של מה שקרה לנו אז והפנמה של חוויה מתקנת ובריאה.

הסמסטר יעמיק את תרגול ההתמקדות לבניית מיומנויות וביטחון והעמקת התהליך האישי

בהנחיית: ירדן כרם
yarden_cerem

ירדן כרם, מוסמכת להוראת התמקדות מטעם המרכז להתמקדות הבינלאומי, מרצה על ההתמקדות בכנסים אקדמאים ובארגונים שונים. מטפלת בקליניקה פרטית דרך הגישות: התמקדות, S.E., הקומי, גרינברג, פאולה. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית.

הקימה את ביה"ס פוקוס, ביה"ס למקצועות הפוטו והוידאו תרפיה, בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה"ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge.

בעלת תואר MFA בקולנוע וטלוויזיה, MA במסלול לטיפול בהבעה ויצירה ו BA בפילוסופיה כללית ויהודית. הפיקה שני סרטים תיעודיים – "ריבועים של קרטון" (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- "הדר – החופש לעשות".

דני שראל, פסיכולוג קליני, מטפל באופן פרטי במתבגרים, מבוגרים וזוגות. מדריך בפסיכותרפיה, מדריך ויועץ לצוותים במסגרות חינוכיות וטיפוליות שונות. הגישה הטיפולית פסיכודינמית, מושפע מאד מויניקוט ועם נטייה לגישה ההתייחסותית.

דני שראל הינו מוסמך מטעם מכון ניו יורק להתמקדות. לומד, מלמד, כותב ומרצה על תהליכי התמקדות ועל הבנת תהליכי שינוי והתערבות בטיפול ובהדרכה דרך גישת ההתמקדות.

לפרטים והרשמה, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ירדן כרם