למי זה מתאים: מטפלות.ים מוסמכות.ים ו/או בעלי רקע בצילום
השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:
תקציר הקורס
תכנית הלימודים כוללת למידה תאורטית ומעשית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום ככלי המאפשר לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה דרך חקירת הדימוי המצולם והבנת כוחה של התקשורת הויזואלית.
הקורס מבוסס על התנסות אישית, קבוצתית, ולימוד תיאוריות וטכניקות. בקורס יש מגוון רחב של מנחים, המציעים נקודות מבט שונות בתחום הפוטותרפיה. המפגש עם מגוון המנחים מאפשר לכל תלמיד למצוא את עבודת הפוטותרפיה שאליה הוא מתחבר ואיתה הוא רוצה להמשיך הלאה בחייו במטפל, מחנך, מדריך, מאמן וכל חיבור אחר.
,We do not see things as they are We see things as we are
הקורס מתקיים בשיתוף פעולה עם המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט
הלימודים יתקיימו בקמפוס לוינסקי, רח' שושנה פרסיץ 15, תל אביב (אזורי חן)
הקורס נפתח
מחזור חדש ייפתח בשנת הלימודים הבאה
הלימודים יתקיימו בקמפוס לוינסקי, רח' שושנה פרסיץ 15, תל אביב (אזורי חן)
הקורס מיועד לא.נשי טיפול או צלמיםות מקצועייםות
להמשך תהליך ובדיקת התאמה מוזמנים.ות למלא שאלון:
הקודם
הבא
מידע מלא: פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה
בכל תצלום יש שלושה סיפורים:
סיפורו של האובייקט המצולם, סיפורו של הצלם שבחר לצלם את האובייקט הזה על הרקע הזה, והסיפור שאנחנו הצופים משליכים על התצלום
(Akeret, 2000)
תיאור הקורס: תכנית הלימודים כוללת למידה תאורטית ומעשית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום ככלי המאפשר לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה דרך חקירת הדימוי המצולם והבנת כוחה של התקשורת הויזואלית.
הקורס מבוסס על התנסות אישית, קבוצתית, ולימוד תיאוריות וטכניקות. בקורס יש מגוון רחב של מנחים, המציעים נקודות מבט שונות בתחום הפוטותרפיה. המפגש עם מגוון המנחים מאפשר לכל תלמיד למצוא את עבודת הפוטותרפיה שאליה הוא מתחבר ואיתה הוא רוצה להמשיך הלאה בחייו במטפל, מחנך, מדריך, מאמן וכל חיבור אחר.
המפגשים מתקיימים מדי יום ד בשעות 17:00 עד 20:30, לאורך שנת הלימודים.
בנוסף, יתקיים שיעור אחד – צילום בשטח – ביום שישי, עם המרצה גלעד בנארי.
אין צורך במצלמה ייעודית, אפשר לצלם במצלמת הטלפון. הקורס אינו קורס צילום ואין דגש על טכניקות צילום ואיכות התמונה. אין צורך לבוא עם “מומחיות בצילום”, כדאי לבוא עם סקרנות, פתיחות, נכונות, יצירתיות, התמסרות לתהליך והשקעת זמן ומחשבה.
המודולות הנלמדות בתוכנית:
א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק – מרצה: ד"ר צביקה תורן
ב. כשהנפש טמונה בתמונה – מרצה: סיגל אדלמן
ג. נראות והשמעת קול באמצעות Photovoice – מרצה: ד"ר רבקה הלל-לביאן
ד. 'פרויקט אישי' לסיכום לימודי פוטותרפיה – מרצה: ד"ר טלי גורלי טוראל
ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית – המרצה: הראל סטנטון
ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות – מרצה: גלעד בנארי
ז. צילום ועריכה בסמארטפון – שם המרצה: ירון בן-חורין
תוכן היחידות בהרחבה:
א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק | ד"ר צביקה תורן
קורס זה יכלול סדרת מפגשים בהם נלמד להיעזר בפעולת הצילום ובתוצר הצילום (תצלום) כדי להכיר את עצמנו, להציב לעצמנו יעדים להשבחה והעצמה, לעשות דברים שטרם עשינו כדי להיות במקום שמעולם לא היינו. הצילום משמר רגע חולף, מאפשר להתבונן היטב בפרטים של הרגע ההוא. סדרת צילומים נותנת אפשרות לבדוק האם יש מרכיב מסויים המופיע ברוב התמונות ומצביע על נושא מעסיק ולא-פתור. צילום לאורך תקופה מזמין אותנו לפגוש את השינויים שחלו בנו, אם אנחנו אוהבים אותם או שמא נסחפנו למקום שאיננו חפצים להיות בו.
נפגוש צילומי ילדות, צילומים משפחתיים, ודיוקן עצמי. צילומים שכבר צולמו וצילומים שנבצע עכשיו. המפגשים ישלבו חוויות ולמידה תיאורטית, ברובד האישי, הקבוצתי והמקצועי-אקדמי. מאמרים רלוונטיים יחולקו לאורך הקורס.
הצילום הוא מדיום העוסק במציאות האובייקטיבית, אך גם מאפשר פרשנות סובייקטיבית וביטוי אישי . הקורס מדגים קשת רחבה של התנסויות ודרכי טיפול מגוונות, מעניינות וייחודיות למדיום הצילום.
הקורס מעניק כלים טיפוליים בפוטותרפיה, לצורך עבודה עם מטופלים, תלמידים ועוד, תוך הרחבת המודעות והצמיחה האישית, דרך השפה הצילומית.
בין נושאי היחידה: האלבום המשפחתי כמשקף דינאמיקה משפחתית, זיכרון קולקטיבי וזיכרון אישי, עבודה עם תצלומים המוכרים לנו, עבודה עם פורטרט אישי וצילומים מהביוגרפיה האישית, ההיסטוריה של הצילום – אבני דרך עיקריות, הבנת הכוח של הצילום כשפה לא וורבלית. שימוש תרפויטי בצילום בעבודה עם ילדים, בטיפול פרטני ובקבוצות, שימוש בטכניקת 'ההשלכה' בצילום, כדרך להעמקת המודעות העצמית, היחיד והקבוצה, עבודה קבוצתית ובחינת הדינמיקה החברתית.
ג. ניראות והשמעת קול באמצעות Photovoice | ד"ר רבקה הלל-לביאן
תיאור הקורס: Photovoice היא מתודולוגיה במחקר איכותני שבאמצעותה אנשים יכולים לזהות, לייצג, ולשפר את קהילתם. Photo voice פותחה על ידי Wang and Burris (1994) באמצעותה חוקרים מספקים מצלמות למשתתפים כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. טכניקה זו גם מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. נראות והשמעת קול הם צרכים בסיסיים של כל אדם כמו גם הצורך בשייכות. השימוש בשיטות צילום עשוי לעזור לקבוצות לעזור בהדגשת יכולת הפעולה והחוסן שלהם ולא את היותם פגיעים. מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לדרך להעצמה אישית וחברתית של יחידים וקבוצות, תוך אפשרות להתנסות בדרך זו בעצמם.
כל לומד ולומדת ייצרו פרויקט ייחודי להם, בהדרכה אישית. מטרת הפרויקט היא ליצור בדרך אומנותית-צילומית דימוי שהיה בו גרעין של החוויה הפוטותרפית הנלמדת.
הפרויקט הינו תהליכי ומתחיל במפגש פנים אל פנים, בו הקבוצה כולה מתנסה בתרגיל בפוטותרפיה. הלומדת בוחרת בדימוי אחד מתוך התרגיל הזה, שמתחבר לאירוע, חוויה או תהיה שמעסיקה אותה בתקופה זו. בהדרכה מקוונת אנחנו דנים יחד על הרעיון ועל דרך הביצוע הצילומית של ההגשה.
הפרויקט עשוי להתממש בעבודת סטילס (צילום מעובד ומטופל), בעבודת וידאו ארט, בקולאז', בצילום מבעד לחומרים ממסכים, או בכל דרך אחרת שתוסכם. הפרקטיקה מבוססת על הסבה של רעיון Aesthetical Feedback.
הלומדים כותבים תקציר של כעמוד על התהליך ומגישים את הפרויקט (התקציר+עבודת האמנות) בשני מפגשים נוספים שיתקיימו במליאה (במצגת, בתצוגה, בוידאו וכד'), לדיון ולסיכום תהליך הלמידה כולו.
ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית | הראל סטנטון
פוטותרפיה ארגונית היא תהליך צילום מודע המאפשר לעבד נושאים מהותיים ולחלץ תובנות ממקום של רגש ואינטואיציה. המבט המודע דרך מסך המצלמה מדמה ראייה דרך משקפיים חדשים. המעבר מראיית תלת מימד לדו מימד מחייב התבוננות רעננה ושינוי פרספקטיבה.
המהפכה הטכנולוגית הפכה את כולנו לצלמים בטלפון. הצילום הוא האומנות הזמינה ביותר. השפה הוויזואלית זמינה ונגישה לכולם. אנשים משתמשים בסמרטפון כגדג’ט מבלי להיות מודעים שהם מדברים בשפת האומן.
הייחוד של עבודת הפוטותרפיה בארגונים הוא באפשרות הניתנת למנהלים, עובדים ואנשי חינוך ליצור שיח ממקום של רגש ואינטואיציה באמצעות כלי טכנולוגי זמין לכולם. תהליך הצילום (בניגוד לקלפים) מאפשר פוקוס ואת דיוק האמירה. תהליך העבודה מתבצע בשלבים – המשתתף יכול להתחיל לעבוד עם דימוי ואמירה מסוימים ובמהלך העבודה להתבונן עליה, לדייק אותה ובמידת הצורך, לעבור לדימוי אחר ולמשמעויות אחרות. תהליך מתמשך זה מרחיב את ההכרות שלנו עם התת-מודע ומצמצם את הפער בין הראש והלב, כך שהם “נפגשים באמצע” – בעיניים.
בקורס נלמד כיצד לעבוד עם המצלמה והפוטותרפיה ככלי לשינוי זוויות התבוננות ויצירת שיח כנה ואינטואיטיבי בארגונים ובחינוך.
ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות | גלעד בנארי
מה בין החשיבה היצירתית, לאינדיבידואליות – תרגול צילומי: מהי יצירתיות בצילום, פונקטיום וסטודיום, זהות צילומית.
על החלטות וסגנון בצילום – פירמית החלטות, reframing.
ז. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין
מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית.
מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.
עוד על הקורס:
הקורס בהיקף 145 שעות אקדמיות.
הלימודים ישלבו תאוריה, תרגולים ופרקי זמן לשאלות ודיון קבוצתי, בין השיעורים יישלחו חומרי העשרה ותרגול בית.
בסיום הקורס יקבלו מי שעמדו בדרישות הקורס תעודת הכשרה לשימוש בפוטותרפיה בתהליכי ליווי וטיפול – התעודה מטעם מרכז גוף נפש והמרכז האקדמי לוינסקי וינגייט. קבלת תעודה מותנית בהשתתפות של לפחות 80% מהיקף הקורס וביצוע המטלות כנדרש.
הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.
הקורס מיועד לא.נשי טיפול או צלמים מקצועיים
לדוגמאות לטיפול וליווי ריגשי בכלים של פוטותרפיה היכנסו לקישור הזה
מוסמכת להוראת התמקדות מטעם המרכז להתמקדות הבינלאומי, מרצה על ההתמקדות בכנסים אקדמאים ובארגונים שונים. מטפלת בקליניקה פרטית דרך הגישות: התמקדות, S.E., הקומי, גרינברג, פאולה. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית.
הקימה את ביה"ס פוקוס, ביה"ס למקצועות הפוטו והוידאו תרפיה, בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה"ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge.
בעלת תואר MFA בקולנוע וטלוויזיה, MA במסלול לטיפול בהבעה ויצירה ו BA בפילוסופיה כללית ויהודית. הפיקה שני סרטים תיעודיים – "ריבועים של קרטון" (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- "הדר – החופש לעשות".
בהנחיית: ד"ר צביקה תורן
פסיכולוג וצלם אמנותי, מנחה קורסים וסדנאות במוסדות אקדמיים רבים ובכנסים מקצועיים, חמש תערוכות (ביניהן: “שורשים וכנפיים”, “מחול הוא השפה הסודית של הנפש”), מאמרים מקצועיים על פוטותרפיה, וספר חדש “בצלמנו כדמותנו” המאגד צילום וטיפול. בעל האתר “פסיכולוגיה וצילום”
בהנחיית: סיגל אדלמן
פוטותרפיסטית, מטפלת באמנות M.A ואמנית רב תחומית. מורה לצילום ומנחת קבוצות. הוציאה את ספר הצילומים "סודות וצללים," המפגיש בין הצילום האמנותי לתחום הטיפולי. מחברת המאמר "יחסי גומלין בין פוטותרפיה וטיפול באמנות" (עומק שדה, הוצ' מוסררה, י-ם, 2019) העורך השוואה בין סוג טיפולים שונים ושילובים בפוטותרפיה.
בהנחיית: ד"ר רבקה הלל-לביאן
מרצה בכירה וחוקרת, משמשת כראש תוכנית התואר השני בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך. משלבת בין Photovoice והגישה הנרטיבית הן במחקר והן כדרך חיים, שילוב שפיתחה ויישמה הן בפעילות מחקרית, הן בהיבט פרקטי חברתי-קהילתי. מובילה ומנחה מתנדבים בקהילה בשיטת Photovoice דרך עמותת Photo Isra:el ומרצה בתוכניות לווידאו תרפיה ופוטו תרפיה באוניברסיטת תל אביב.
בהנחיית: ד"ר טלי גורלי טוראל
פסיכותרפיסטית יונגיאנית (אונ' בר אילן) ופוטותרפיסטית (מוסררה). התמחות בטיפול אם-תינוק (אונ' תל אביב). בעלת תואר PhD במוסיקולוגיה (אונ' בר אילן).
בהנחיית: גלעד בנארי
קופירייטר עם מצלמה. צלם ומורה לצילום יצירתי למעלה מעשר שנים בבתי הספר המובילים לצילום בישראל. מלמד צילום במסגרת פוטותרפיה וצילום רגשי מ 2013. גלעד בוחן את המציאות בעיניים של אמן קונספטואלי והמצלמה היא לא יותר מכלי להשגת המטרה. צילום יצירתי מפגיש אותנו עם עצמנו. אנחנו משחררים את ציפור הנפש שלנו והיא חוזרת אלינו בכל תמונה שנצלם.
בהנחיית: הראל סטנטון
פוטותרפיסט ארגוני, צלם ״מסע אחר״ ומרצה בינלאומי. מנחה סדנאות פיתוח ארגוני המתבססות על חוויה חזותית עוקפת קוגניציה. להראל נסיון עשיר של מאות הרצאות וסדנאות בחברות וארגונים בארץ ובעולם.
בהנחיית: ירון בן-חורין
מצלם אמנותית מגיל 16. שירת ביחידת ההסרטה של חיל חינוך כבמאי ועורך. לימודי צילום ב – School of Visual Arts, NY. ניסיון מקצועי של 30 שנים בצילום, בימוי, עריכה והפקה – בעיקר קליפים ופרסומות. בעל תואר MBA מאונברסיטת Oxford Brookes, UK. מנחה סדנאות צילום בחו”ל מטעם אשת טורס. כותב ל”הארץ אונליין” על צילום בסמארטפוון. פעיל בקהילות הצילום ברשתות החברתיות – Instagram, EyeEm, 500px, Tumblr. ה-“אני מאמין” של בן חורין: ע”י הקניית האהבה שלי לצילום למשתתפים המסר שמועבר הוא: כל אחד יכול לפתח יצירתיות, במיוחד כשאין חסמים טכנולוגיים בפניכם. היו יצירתיים והסתכלו על העולם סביבכם באור חדש ומקורי. את הלמידה הזאת קחו איתכם לכל תחום ומקום שתגיעו אליו בחיים.
השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:
קורסים נוספים בהנחיית ירדן כרם וסגל מנחים.ות מומחים.ות