פוטותרפיה בשישה פרקים
ששה מפגשים אונליין: תיאוריה והתנסות
בהנחיית: ד"ר צביקה תורן וד"ר רבקה הלל לביאן
ניהול אקדמי: ירדן כרם
<<<< מועד חדש יפורסם בקרוב >>>>>
השאירו עמנו פרטים ונודיע לכן.ם על המועד הקרוב.
,We do not see things as they are
We see things as we are
פוטותרפיה – שימוש בצילום להאצה, הרחבה והעמקה של תהליכים לשיפור איכות החיים. עצם פעולת הצילום יכולה להיות פעולה חיונית לצמיחה, התבוננות בצילומים קיימים מן העבר ושיתוף בצילומים שנעשים במהלך המפגשים ובין המפגשים- כל אלה כלולים בפוטותרפיה.
ששה מפגשי אונליין: תיאוריה והתנסות
בהנחיית: ד"ר צביקה תורן וד"ר רבקה הלל לביאן
<<<< מועד חדש יפורסם בקרוב >>>>>
השאירו עמנו פרטים ונודיע לכן.ם על המועד הקרוב.
לעמוד קורס העומק השנתי היכנסו לקישור: פוטותרפיה קורס עומק פרונטלי
המפגשים יתחלקו לשני חלקים:
החלק הראשון של המפגשים בנושא פוטותרפיה (בין 17:15 – 18:45) יועבר ע"י ד"ר צביקה תורן.
החלק השני של המפגשים (בין 19:00 – 20:30) יועבר ע"י ד"ר רבקה הלל לביאן – בנושא "נראות והשמעת קול באמצעות Photo Voice" – פירוט בהמשך הדף.
קטעי וידאו נוספים לצפייה:
מפגש פתוח אונליין להיכרות עם פוטותרפיה | 19.06.20 | ד"ר צביקה תורן, ד"ר רבקה הלל לביאן, ירדן כרם – לחצ/י כאן לצפייה
PHOTOVOICE – שימוש בתמונות להשמעת קול כחלק מהמיומנויות של פוטותרפיה | ד"ר רבקה הלל לביאן – לחצ/י כאן לצפייה
מועדי ותכני המפגשים:
מפגש ראשון – 4.11.20
חלק א' בהנחיית ד"ר צביקה תורן
התבוננות. "השאלה היא לא על מה אתה מסתכל, אלא מה אתה רואה" "מצלמה היא מכשיר שמלמד אותנו להתבונן בלי מצלמה"
התבוננות משותפת בצילומים, חידוד הרגישות לתמונות ומה שיש בהם.
מחשבות על התבוננות.
משימה לקראת מפגש שני.
חלק ב' בהנחיית ד"ר רבקה הלל לביאן
הכרות באמצעות תמונות ועקרונות ה Photo voice
קריאה מומלצת: (Wang, & Burris, 1994, 1979)
מפגש שני – 11.11.20
חלק א' בהנחיית ד"ר צביקה תורן
מבוא לפוטותרפיה. מהו טיפול. מדוע צילום יכול להגביר להרחיב ולהעמיק תהליך טיפולי. שני ענפי הפוטותירפיה: הצילום הטיפולי והצילום כחלק מתהליך טיפולי.
התייחסות לתוצרי המשימה הראשונה.
משימה לקראת מפגש שלישי.
חלק ב' בהנחיית ד"ר רבקה הלל לביאן
גישתו של פאולו פרירה: פיתוח תודעה ביקורתית
קריאה מומלצת: פרירה (1981, 2015)
מפגש שלישי – 18.11.20
חלק א' בהנחיית ד"ר צביקה תורן
צילומי ילדות.
תיאוריה: מה מן הילדות נמשך אל חיינו הבוגרים.
תיאוריה: מה ניתן ללמוד מצילומי ילדות.
התיחסות לתוצרי המשימה השניה
משימה לקראת מפגש חמישי.
חלק ב' בהנחיית ד"ר רבקה הלל לביאן
התאוריה הפמיניסטית המדגישה את חשיבות "השמעת קול" וטוענת בין היתר כי ידע נבנה דרך יחסים חברתיים והתנסות בהשמעת קול אישית.
מפגש רביעי – 25.11.20
חלק א' בהנחיית ד"ר צביקה תורן
צילומי ילדות (חלק ב) וצילומי משפחה
מה שיש להוסיף ולומר על הילדות, הבגרות, וצילומי הילדות
שנחשפים אליהם בבגרות.
תיאוריה: חיי משפחה בריאה יותר ובריאה פחות.
צילומי משפחה. מה ואיך רואים בהם חומר משמעותי.
חלק ב' בהנחיית ד"ר רבקה הלל לביאן
צילום תיעודי המשמש לשינוי חברתי והשפה הצילומית.
התנסות בהשמעת קול קבוצתי.
קריאה מומלצת: רסלר, 2002
מפגש חמישי – 2.12.20
חלק א' בהנחיית ד"ר צביקה תורן
צילומי משפחה. התייחסות לצילומי משפחה של המשתתפים.
על הצילום הטיפולי.
חלק ב' בהנחיית ד"ר רבקה הלל לביאן
טקסט תמונה, התנסות בכתיבה על צילום.
מפגש שישי – 9.12.20
חלק א' בהנחיית ד"ר צביקה תורן
צילומים קבוצתיים
תיאוריה: קבוצה, גבולות חיצוניים ופנימיים, מעמדות ומאבקי כח. צילומים קבוצתיים ומה שיש בהם.
חלק ב' בהנחיית ד"ר רבקה הלל לביאן
גבולות האתיקה ב Photo voice
Photo Voice היא מתודולוגיה שבאמצעותה אנשים יכולים לזהות, לייצג, ולשפר את קהילתם. Photo voice פותחה על ידי Wang and Burris (1994) באמצעותה חוקרים מספקים מצלמות למשתתפים מקבוצות מוחלשות או מודרות כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. טכניקה זו גם מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. תוך כדי פעילות נקודות המבט הסביבתיות מתבהרות על ידי מתן רקע חזותי לשיחה, ובכך מתאפשרת התפתחות המשתתף בהתרחשותה. השימוש בשיטות צילום עשוי לעזור למשתתפים לקרוא תגר על דעות קדומות על חוסר המיומנות שלהם כמקבלי החלטות או כאזרחים פעילים, והן עשויות לעזור בהדגשת יכולת הפעולה והחוסן שלהם ולא את היותם פגיעים. מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לדרך להעצמה אישית וחברתית של קבוצות מוחלשות, במטרה לקריאה לפעולה לשינוי חברתי, תוך התנסות בדרך זו בעצמם.
חומרי קריאה מומלצים יישלחו לנרשמים/ות.
* הקורס סגור להרשמה *
קורס העומק הפרונטלי ייפתח ב 23.12.20
פרטים בקישור הבא: פוטותרפיה קורס עומק פרונטלי
ד"ר צביקה תורן – פסיכולוג וצלם אמנותי, מנחה קורסים וסדנאות במוסדות אקדמיים רבים ובכנסים מקצועיים, חמש תערוכות (ביניהן: “שורשים וכנפיים”, “מחול הוא השפה הסודית של הנפש”), מאמרים מקצועיים על פוטותרפיה, וספר חדש “בצלמנו כדמותנו” המאגד צילום וטיפול. בעל האתר "פסיכולוגיה וצילום".
ד"ר רבקה הלל לביאן – מרצה בכירה וחוקרת, משמשת כראש תוכנית התואר השני בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך.
משלבת בין Photovoice והגישה הנרטיבית הן במחקר והן כדרך חיים, שילוב שפיתחה ויישמה הן בפעילות מחקרית, הן בהיבט פרקטי חברתי-קהילתי.
מובילה ומנחה מתנדבים בקהילה בשיטת Photovoice דרך עמותת Photo is:rael ומרצה בתוכניות לווידאו תרפיה ופוטו תרפיה באוניברסיטת תל אביב.
ששה מפגשים אונליין: תיאוריה והתנסות
בהנחיית: ד"ר צביקה תורן וד"ר רבקה הלל לביאן
ניהול אקדמי: ירדן כרם
<<<< מועד חדש יפורסם בקרוב >>>>>
השאירו עמנו פרטים ונודיע לכן.ם על המועד הקרוב.