מרכז גוף-נפש מרכז גוף-נפש
03-5495149
  • קורסים
    • פעילויות קרובות
    • מיינדפולנס, בודהיזם ומדיטציה
    • לימודים והכשרות למטפלים
    • קורסים שנתיים 2019/20
  • אודות
  • מיינדפולנס – מאמרים
  • מנחים
  • קליניקות
  • צור קשר
  • פעילויות קרובות
  • מדיטציה, בודהיזם ומיינדפולנס
  • לימודים והכשרות למטפלים
  • קורסים שנתיים 2019/20
  • קליניקות להשכרה במרכז גוף נפש
  • מאמרים
  • אודות
  • צור קשר
  • קורסים
    • פעילויות קרובות
    • מיינדפולנס, בודהיזם ומדיטציה
    • לימודים והכשרות למטפלים
    • קורסים שנתיים 2019/20
  • אודות
  • מיינדפולנס – מאמרים
  • מנחים
  • קליניקות
  • צור קשר
  • פעילויות קרובות
  • מדיטציה, בודהיזם ומיינדפולנס
  • לימודים והכשרות למטפלים
  • קורסים שנתיים 2019/20
  • קליניקות להשכרה במרכז גוף נפש
  • מאמרים
  • אודות
  • צור קשר

מיינדפולנס לילדים | התכנית בהרחבה

תכנית הכשרה שנתית לאנשי חינוך, טיפול ויעוץ
ראש התוכנית: ד"ר נמרוד שיינמן

"ילדים אוהבים ללמוד. המפתח הוא מעורבות מלאה. כשהילד שם את כל כולו בתוך החוויה – גוף, הכרה, ריכוז, רגשות,
דמיון והתלהבות – הוא לומד ומתפתח. הוא מתפתח לא רק בתחום החוויה הספצפית שחווה, אלא בכל ההוויה, האישיות והמהות שלו."
פול ברניל, בספרו "אומנות הלמידה"


מיינדפולנס בעבודה עם ילדים היא גישה שכוללת עקרונות וטכניקות של התבוננות וקשב, שמכוונים לפתח בילדים תשומת לב רגישה, יציבה, מכילה ונטולת שיפוטיות. העקרונות "מתכתבים" עם גישות מיינדפולנס למבוגר, יחד עם התייחסות ליכולת הילד לחוות, להבין ולפתח את עצמו מבפנים. התאמה נכונה לילדים יוצרת למידה שמסייעת לילד להתבונן, להכיר, להקשיב, להבין ולהתיידד עם העולם שבתוכו ועם העולם שסביבו.
ההכשרה מיועדת לסייע למשתתפים לתכנן ולהנחות מיינדפולנס לילדים ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר. התוכנית נשענת על עשייה מבוססת מיינדפולנס בעולם החינוך והטיפול מהארץ ומהעולם, ומשלבת ידע ותהליכים ממיטב התוכניות בארה"ב, אוסטרליה ואנגליה. היא מוקדשת לתהליכים שדרכם נוכל לסייע לילדים להתמודד עם אי שקט, כאב, מתח, חרדה ותסכול, ובמקביל לטפח בהם נינוחות, בטחון, מסוגלות עצמית ואמפטיה/אינטליגנציה רגשית.
ההכשרה תחשוף מטפלים, מחנכים, מורים, יועצות, גננות והורים למידע עדכני, עקרונות, מודלים, טכניקות, פרוטוקולים, תובנות ומיומנויות שנחוצים לעבודה עם הכלים האינטגרטיביים של מיינדפולנס עם ילדים. בעזרת מרצים ומומחים מהשורה הראשונה בישראל, נציג בפניכם את עיקרי הגישה ותובנותיה הייחודיות, ונשים דגש על ההיבט היישומי, הפרקטי, ועל הקניית כלים לעבודה עם ילדים.
בעבודה עם ילדים במסגרות שונות בעולם, מיינדפולנס מתגלה כאמצעי מעולה לטיפוח קשב, ריכוז, נינוחות, רוגע, מודעות, מסוגלות, ויסות רגשי וחוסן נפשי. תוכניות חינוכיות וטיפוליות שמושתתות על מיינדפולנס תופסות כיום תאוצה במדינות רבות ברחבי העולם.
בשונה מהתוכניות למבוגרים, שתועלתן מותנית בתרגול יומי, ההצלחות עם ילדים תלויות כנראה יותר בשילוב של תהליכי התבוננות מדיטטיביים עם גישות של הבעה ויצירה: שפת דימוי, תנועה, משחקיות, ציור, דרמה, מעגלי הקשבה ותהליכי גילוי.
עקרונות מיינדפולנס לעולם הילד מתחברים לחלק שבילד שרוצה לחוות את עצמו במלואו. ההתנסויות הייחודיות של התחום עונות לצרכים הבסיסיים של כל ילד (1) לחוות נינוחות ורוגע, (2) להתנסות וללמוד מהתנסויותיו, (3) לחוות בריאות, (4) לפתח מסוגלות ומיומנות מול מצבי מצוקה, (5) ליהנות מעולם הדמיון ושפתו, (6) לחוות קשר פתוח ובטוח עם חבריו וסביבתו. התהליכים מהוים גם מענה לכמיהות ילדים למגע עם מימד שהוא מעבר לקיום החומרי המוגבל.
טכניקות המיינדפולנס מפנות את הילד לגוף (תשומת לב לנשימה, גבולות גוף, תנוחה, תנועה), לעולם הרגשות (באמצעות קשב, דמיון, ציור, הבעה, הקשבה לאחר), לעולם החושים והתחושות (באמצעות תהליכי קשיבות ודמיון מודרך), כמו גם לאחרים ולקבוצה. ההתנסויות החוזרות ונשנות מפתחות מודעות וקשב של הילד לעולמו פנימי, לאחרים ולעולם, כתשתית חיונית להתפתחות כישורים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים.

ההכשרה תאפשר:

  • לפתח ולהנחות מפגשי מיינדפולנס מסוגים שונים ובהקשרים שונים.
  • הבנת עקרונות "הילד השלם" בתכנון ובהעברת מיינדפולנס לילדים.
  • בנייה של מערכי מיינדפולנס המותאמים לילד יחיד, קבוצה או כיתה.
  • העצמה של למידה מודעת באמצעות שפת דמיון, תנועה, מגע, הבעה, משחק, ועוד.
  • היעזרות במעגלי הקשבה ו"שאלות גדולות" לשם למידה רגשית, חברתית ורוחנית.
  • הבנת הדומה והשונה בין מיינדפולנס בעשייה חינוכית למיינדפולנס בעשייה טיפולית.
  • הכרת התפתחויות ומחקרים של מיינדפולנס ילדים בזירה הבינלאומית.
  • הבנת האתגרים הכרוכים בהעברת מיינדפולנס בחינוך ומיינדפולנס כחינוך.
  • הכרת מודלים לבניית משאבים וחוסן בילדים, ומיינדפולנס כאמצעי להעצמתם.
  • הכרת מודלים בחקר מוח, המערכת העצבית ומערכת החיסון והשפעת מיינדפולנס עליהם.
  • היעזרות במיינדפולנס בחיי היומיום שלכם, לחקירה עצמית ולהעצמה אישית ומקצועית.

קהל היעד:

  • תוכנית ההכשרה מיועדת לאנשי מקצוע מתחומי חינוך, ייעוץ, טיפול, פסיכולוגיה ופסיכותרפיה, העוסקים בעבודה עם ילדים ונוער:
  • פסיכותרפיסטים, רופאי ילדים, עובדים סוציאליים, מטפלי הבעה ויצירה.
  • אנשי הוראה, מורים, פסיכולוגים חינוכיים, יועצות חינוכיות, גננות.
  • מורי יוגה, מדיטציה או צ'י-קונג.
  • מטפלי רפואה משלימה.
  • הורים הרוצים לפתח כלים לעבודה עם ילדיהם.

תנאי קבלה: הקבלה לתוכנית מותנית במילוי שאלון ו/או בראיון אישי. לתוכנית יתקבלו רק מועמדים שיימצאו מתאימים.

מבנה ואופי ההכשרה:
תוכנית הלימודים תחשוף את הלומדים לפרקטיקה הייחודית של מיינדפולנס לילדים בדגש על למידה התנסותית, תרגול והדרכה. ההכשרה תשלב הרצאות ומצגות נושא, מנחים אורחים בכירים, תהליכים קבוצתיים, תרגולי התנסות, צפייה בהנחיות יחיד וקבוצה, הכרת מאמרים ומחקרים ועצירות לחשיבה ודיון. מודל הלמידה ידגיש גם את "הקשב המרפא" שקיים בנו כלומדים, ואת חשיבות התרגול שלנו עצמנו ככלי מחולל שינוי.
אנחנו מקווים שקבוצת הלמידה תשמש גם כקהילה חוקרת, מתבוננת, מפתחת ומתפתחת, בדגש על השפעת תודעה מתבוננת ומיינדפולנס על עולמם של הילדים ועל עולמנו אנו.


ההכשרה כוללת 28 מפגשים בני 4 שעות אקדמיות כל אחד, ורטריט שישי-שבת בסדנה מרוכזת.
תוכנית ההכשרה כוללת סה"כ 125 שעות לימוד אקדמיות.


תעודה: לעומדים בדרישות התוכנית תוענק תעודת גמר מטעם המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש.
תוכנית ההכשרה פותחה מתוך הרצון לחשוף את הלומדים באופן התנסותי ועיוני למורכבות ולעושר הקיים בתחומי מיינדפולנס ותודעה מתבוננת, ולאפשרויות השילוב של גישה זו עם ילדים בגילאים שונים והקשרים שונים. המיקוד בתוכנית הוא בלימוד מעמיק ומעשי של עקרונות הגישה, בפיתוח שיטות התערבות מעודכנות ורלוונטיות, וביישומן בבית, בעבודה טיפולית או בעשייה חינוכית.
מרצים ומנחים אורחים (לפי סדר א'-ב'):

ד"ר נמרוד שיינמן
ראש תוכנית ההכשרה. מחלוצי הרפואה האינטגרטיבית ורפואת גוף-נפש בישראל. מומחה ביחסי הגומלין בין הנפש לגוף ובמשמעותם בתהליכי טיפול וחינוך. מייסד המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש והמרכז הישראלי לקשיבות בחינוך. מיוזמי תוכנית "שפת הקשב". חבר במועצה להעצמת הרוח בחינוך ובצוות רוחניות בחינוך במכון ון-ליר. מרצה בארץ ובחו"ל ומנחה בקורסי הכשרה בארה"ב, אירופה, אוסטרליה וישראל.

פרופ' מולי להד
פסיכולוג רפואי-מדריך וחינוכי מומחה, ביבליותרפיסט ודרמה תרפיסט, מדריך בטיפול ביצירה והבעה. מייסד ונשיא משאבים. ראש תכנית ה-MA בדרמה תרפיה במכללה האקדמית תל-חי ובעבר באוניברסיטת רוהמפטון בבריטניה. מומחה בעל שם עולמי בנושא התערבויות טיפול במצבי לחץ ושעת חירום עם ילדים, מערכות וקהילות. מרצה, מנחה, מנהל פרויקטים ויועץ לגופים בינלאומיים וממשלות, ומלמד במוסדות הכשרה בטיפול ובאקדמיה בארץ ובחו"ל.

מיה שלם
מנחה בכירה בתכנית "שפת הקשב" בבית ספר תל-חי, תוכנית שפותחה במרכז לרפואת גוף-נפש ומקנה מיומנויות מדיטטיביות לילדים, מורים והורים. מנחת קבוצות מודעות והתפתחות. בוגרת המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש, מסלולי דמיון מונחה והתמקדות. מטפלת מוסמכת בגישת קונסטלציה משפחתית.

נירה רבינוביץ
מחלוצות מורי הצ'י קונג בישראל ומנהלת מגמת הצ'י קונג בקמפוס ברושים. מורה בכירה לטווינה ושיאצו ומטפלת מגע בשיטת טריגר. מטפלת בצ'י קונג בבית חולים בילינסון, בי"ח ולפסון, ועוד. שחקנית. שהתה שנים בסין שם למדה והשתלמה. מלמדת בגישה חווייתית ייחודית המאפשרת לכל תלמיד לחוש את אנרגיית ה'צי ולהניע אותה בתוך גופו.

נעמי לובל-פונדק, MA
מחלוצות תחום היוגה לילדים בישראל. מורה בכירה ליוגה ומרכזת המסלול למדריכי יוגה לילדים במכון וינגייט. משלבת מיינדפולנס ויוגה בעבודתה עם ילדים בגילאי גן, בית ספר ומתבגרים. לימדה 8 שנים יוגה בחינוך המיוחד לבני נוער עם אוטיזם והפרעות נפש. בעלת תואר ראשון בחינוך יצירתי מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, ובוגרת תואר שני בבריאות הוליסטית מטעם מכללת לסלי קולג', ישראל.

עמיר פריימן
מנכ"ל התנועה להעצמת הרוח בחינוך. מעורב ביזמות שונות של "פדגוגיה מתבוננת" בהכשרת מורים בישראל. פרסם (עם פרופ' ישעיהו תדמור) שני ספרים בנושאי חינוך ורוח: "חינוך – מהות ורוח" ו"חינוך – שאלות האדם". יוזם ומשתתף בקבוצות לימוד עצמי משותף. חניכותו הרוחנית כללה לימודי פילוסופיה, שנתיים במנזר זן ביפן ויותר מעשרים שנה בקהילה בעלת אוריינטציה פילוסופית-רוחנית בארה"ב.

פרופ' עפרה מייזלס
לשעבר דיקן הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה ויו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. פרופסור לפסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגית קלינית באוניברסיטת חיפה. בשנים האחרונות, מתמקדת בחשיבה ומחקר בנושאים שקשורים למימד הרוחני של ההתפתחות האנושית, ומייסדת (יחד עם ד"ר מריאנה רוח-מדבר) של הכנסים האקדמיים הישראלים לחקר רוחניות עכשווית
(תיתן הרצאת פתיחה: רוחניות והעצמת הרוח – בחינוך, טיפול ומערכות יחסים).

פרופ' רות פת-הורנצ'יק
מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ומנהלת היחידה לשירותים קליניים לילדים ונוער במרכז הישראלי לפסיכו-טראומה. משלבת עקרונות מיינדפולנס בהתערבויות עם ילדים. פסיכולוגית קלינית ורפואית. בשנים האחרונות מנהלת פרויקט של איתור מצוקה פוסט-טראומטית בקרב ילדים ומתבגרים במסגרות בתי ספר ברחבי הארץ ומובילה קבוצת עניין של אנשי בריאות הנפש בתחום הטיפול בטראומה בילדים ובמתבגרים.

רמי כץ
פסיכולוג התפתחותי בכיר, מייסד ומנהל "כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים", ומפתח הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית. מומחה לליקויי למידה ותפקוד, הפרעות קשב וריכוז ובעיות ויסות חושי. מומחה בהבנת תפקודים מוחיים וקידומם בשירות הלמידה והחינוך, במסוגלות ( (competence, ובהתנסויות תפקודיות להתפתחות מיטבית של התלמיד. לשעבר (1983-1988) יו"ר החטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית.

לימודי מדיטציה, בודהיזם ומיינדפולנס
לימודים והכשרות למטפלים 
הרשמה לקורסי 2019/20
פעילויות קרובות

צרו קשר

צרו עימי קשרלקבלת ניוזלטר

מסלולי לימוד
  • מדיטציה, בודהיזם ומיינדפולנס
  • לימודים מתקדמים למטפלים
  • לימודי MBSR למטפלים
  • על המרכז
כתובתנו
המרכז הישראלי לגוף ונפש

כתובת: רחוב שבטי ישראל 103 ב', רמת השרון

טלפון: 03-5495149

פקס: 03-5479021

מייל:mindbody@mindbody.co.il

מפת אתר

חפשו אותנו בפייסבוק
‎המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש‎
קורסים בגוף נפש

מיינדפולנס
תקשורת מקרבת
focusing התמקדות
קורסים למטפלים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס