מיינדפולנס – אימון והשגת גמישות מוחית כאמצעי התמודדות אפקטיבי עם תסמיני עומס, מתח ולחץ

פיתוח נתיבי חשיבה חדשים באמצעות יצירת קשרים נוירולוגיים חדשים במוח באמצעות תרגול מיינדפולנס הוכח כאמצעי יעיל להתמודדות עם אתגרי העידן החדש וסיוע בהקלה על תסמיני עומס ומתח.

החיים בעידן המודרני מאופיינים בגורמים רבים אשר מובילים לתחושות של מתח, לחץ וחרדה. קצב האירועים המהיר והשינויים הדינמיים מובילים לתחושות קשות אשר עשויות לפגוע באיכות החיים הרגשיים ולפעמים אף בתפקודים היומיומיים. כל אחד מפתח שיטות ואסטרטגיות התמודדויות עם מצבים אלו, כאשר חלק מהן יעילות בטווח הקצר אך הרסניות לטווח הארוך.

חלק מהשיטות להתמודדות עם תוצאות המתח יעילות מאד אך מציבות אתגרים לא פשוטים כגון אימוני ספורט, שינוי תזונה, טיולים ושאר פעילויות הדורשות התמדה, חריגה משמעותית משיגרה, משמעת עצמית נוקשה ועוד ואשר קשות ליישום לאורך זמן. ההשפעות של הלחץ והמתח על הגוף נלמדו במחקרים שונים המראים כי בלא מעט מדדים פיזיולוגיים חיוניים ניכרת פגיעה כמו בעליית רמת הסוכר בדם, עלייה בלחץ הדם, מיגרנות וכאבי ראש ותסמינים אחרים הפוגעים גם הם באיכות החיים.

מה זה מיינדפולנס?

לחיות בכאן ועכשיו, להפחית את תדירות ההתנהגויות האוטומטיות, להימנע מהסחות דעת ולחוות ירידה במדדים השליליים של המתח והלחץ.


“תֵּן בִּי אֶת הַשַּׁלְוָה – לְקַבֵּל אֶת הַדְּבָרִים שֶׁאֵין בִּיכָלְתִּי לְשַׁנּוֹתָם, אֶת הָאֹמֶץ – לְשַׁנּוֹת אֵת אֲשֶׁר בִּיכָלְתִּי, וְאֵת הַתְּבוּנָה – לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם.”

במטרה להשיג שקט ושלווה בתוך הכאוס המאפיין את אורח החיים המודרני, ניתן כיום לתרגל מיינדפולנס ולהשיג הקלה ניכרת תוך פרק זמן קצר יחסית. אולם, מהו מיינדפולנס ומהו מקורותיו?

בשורשיו, מיינדפולנס הוא אדפטציה מערבית ופרקטית של המדיטציה הבודהיסטית הידועה ויפאסנה (“טיפוח ראיית מציאות צלולה”). המיינדפולנס מסייע להפנות את תשומת הלב לנוכחות שלנו בהווה, ב’כאן ועכשיו’ כדי להפיק מכך תובנות, להפחית ברמות המתח ולהגביר את יכולתנו ליהנות מהקיים. המיינדפולנס מאפשר לנו להיות מודעים למחשבות שלנו, לרגשות שלנו ולהתנהגותנו באותו רגע ולהימנע מהסחות הדעת המאפיינות את היום יום שלנו.

בפרקטיקה, מיינדפולנס הוא אימון מנטלי הפועל בכמה צירים ומהווה גרסה מערבית למדיטציה עם מיקוד בפרקטיות והתאמה למציאות חיינו ועוזר לפעול בעולם בצורה נינוחה ופרודקטיבית יותר ולהקל על הסטרס והעומסים שנובעים מהמחויבויות שבחיים.

כיצד עובד המיינדפולנס ומדוע הוא אפקטיבי כל כך?

פעולה במספר צירים ומדיטציה בעלת אימפקט עמוק לאורך זמן

מיינדפולנס הוא אימון באמצעות מדיטציה, שם כללי למגוון טכניקות באמצעותן מאמנים את התודעה לפיתוח תשומת לב, ריכוז, רגיעה והתבוננות בתהליכי הנפש כאשר לרוב מפנים את תשומת הלב לתחושות הגוף (במיוחד לנשימה) וההנחיה היא לשוב לעוגנים אלו כשהמחשבה נודדת. באופן זה מתורגלת הפניית קשב מהמחשבות אל תחושות הגוף ועם הזמן משתכללת היכולת לנוכחות ברגע ההווה, לחוש תחושות גופניות, הקשב נהיה גמיש יותר, איכות התודעה בהירה יותר, והנוכחות נפתחת ומתעשרת בגוונים.

העקרונות של מיינדפולנס הם קשיבות לרגע הנוכחי, חוסר שיפוטיות וכוונה למיקוד תשומת לב. המיינדפולנס הוא אימון מנטלי הפועל במספר צירים:

  • פיתוח השקפת עולם מציאותית ומועילה (ללא קשר למערכת אמונות דתית).
  • זיהוי ועבודה עם מחשבות, רגשות ותחושות.
  • אימון ביחס אוהד לעצמנו ולסביבה על אף מציאות החיים הלא מושלמת.
  • הפחתת ביקורת, מתחים, ושיפוט לעצמנו ולאחרים.

פיתוח הגמישות המחשבתית באמצעות מיינדפולנס

למתוח את יכולות המוח ולפתח נתיבי חדשה חדשים ומיטיבים כאמצעי התמודדות יעיל עם לחצי היומיום

מיינדפולנס (קשיבות בעברית) היא טכניקת אימון גמישות למוח שמתאפשרת באמצעות מה שחוקרי מוח מכנים “נוירופלסטיות”. מדובר ביכולתו של המוח ללמוד ולפתח נתיבי חשיבה חדשים ושונים מדפוסי החשיבה הישנים באמצעות יצירת קשרים נוירולוגיים חדשים במוח. בעזרת תרגול יומיומי במיינדפולנס נוצר שינוי מוחי כבר לאחר 8 שבועות כפי שהודגם בהדמיות MRI שנעשו למתרגלי מיינדפולנס. בזכות פוטנציאל זה לפיתוח הגמישות המחשבתית, נוכל לשנות דפוסי מחשבה לא מיטיבים שלעתים נתפסים כקשיחים, נוכל להקל על עצמתן ושכיחותן של מחשבות מלחיצות, מעציבות, מפחידות או שופטות ולשנות את דפוסי התקשורת שלנו עם בני המשפחה או עם חברים/ות ושותפים/ות לעבודה.

כל היתרונות בתרגול מיינדפולנס

שיפור ניכר באיכות החיים ואימוץ דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים. אימון המיינדפולנס פשוט לביצוע אך בעל השפעה רבת עוצמה ויכול לסייע בהיבטים הבאים: בעיות שינה, חיזוק המערכת החיסוניות, התמודדות עם כאבים כרוניים, הקלה בתסמיני חרדה ודיכאון, הרגעה והפחתה של מחשבות טורדניות, הפחתה ברמות המתח ועוד.

המיינדפולנס ככלי יישומי מתקדם בעולם הטיפולים הנפשיים

יותר ויותר מטפלים, אנשי חינוך ובעלי עסקים מכניסים את המיינדפולנס לחייהם, עולם הטיפול אימץ בחום לחיקו את המיינדפולנס ככלי טיפול רב עוצמה ועושה בו שימוש במספר פרוטוקולים טיפוליים מתקדמים. בנוסף, בשל התועלות הרבות הנובעות מתרגול והפנמת מיינדפולנס, נעשה בו כיום שימוש בתחומים רבים כמו חינוך או עסקים וגם בטיפולים נפשיים. בעולם הטיפול פותחו מספר פרוטוקולים שמשלבים מיינדפולנס בשיטות טיפול קיימות כגון:

  • טיפול קוגניטיבי-ביהביוריסטי (MCBT),
  • טיפול  להפחתת מתחים (MBSR)
  • טיפול ממוקד חמלה (MCFT)
  • בתיאוריית קבלה ומחויבות  (MACT)

אם כן, המיינדפולנס הופך יותר ויותר לכלי טיפולי ואימוני רב עוצמה עבור אנשי חינוך, עסקים ומטפלים רגשיים אשר מגלים את יעילותו בהשגת שקט נפשי ויצירת קשרים נוירולוגיים חדשים.

AEDP – טיפול חוויתי ממוקד רגש, היקשרות וריפוי – קורס המשלב בין תאוריה, פרקטיקה ותובנות יישומיות מחקר המוח

בקורס נפתח את מרחב ההתבוננות על רגשות ונלמד על:
* מחקר עכשווי על רגשות ומודל AEDP.
* מהות הרגש והקשרו לעבודה הטיפולית.
* סוכני השינוי בטיפול בגישת AEDP

מנחה: ד"ר נירית אברהם | תאריך: 13/11/2019

קרא עוד »

MBSR – הפחתת מתחים מבוססת מיינדפולנס

הפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס הנו מודל שפותח בארה"ב בסוף שנות ה- 70 על ידי פרופ' john kabat zin ויעילותו להתמודדות עם מתח, כאב כרוני ועומס רגשי הודגמה במחקרים מדעיים רבים.

מנחה: מולי גלזר | תאריך: 15/05/2019

קרא עוד »

Mindful Self Compassion – סדנה מרוכזת בהנחיית ד"ר מרטין תומפסון-ג'ונס

בסדנה מרוכזת זו נלמד את הכלים המובנים שמהווים את גישת MSC לטיפוח חמלה עצמית, להפחתת ביקורת עצמית ולטיפוח עמידות רגשית וחוסן נפשי.

תלמידי הסדנה יקבלו תעודת MSC Basic training רישמית שהנה חלק מהדרישות לקבלה לתכנית הכשרת מורי MSC.

מנחים: ד"ר מרטין תומפסון-ג'ונס וגליה טיאנו רונן
תאריך: 15/07/2019

קרא עוד »

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *