מדיטציה בגוף ונפש

מהי מדיטציה?

מדיטציה ומיינדפולנס הם טכניקות לאימון התודעה, והם הפכו בשנים האחרונות להיות פופולאריים בעולם המערבי בכלל ובעולם הטיפולי בפרט. אך מהי המשמעות של תרגול מדיטציה? מה הקשר בין מדיטציה ומיינדפולנס? ומה הרווחים והתכלית של תרגולים אלו?
מדיטציה היא שם כללי למגוון טכניקות של תשומת לב וריכוז, שמוצאן בעיקר בסין ובהודו, אך קיבלו ביטוי גם בתרבויות שונות לרבות בתרבות הסופית והיהודית. טכניקות המדיטציה נבדלות בהאם הן סבילות (למשל פתיחות לכלל החוויה הנוכחית) או פעילות (למשל דקלום מנטרה), ויכולות לכלול תשומת לב לאובייקטים פנימיים (מחשבה, תחושות גופניות וכו') ולאובייקטים חיצוניים (צליל, חפץ וכו'). על אף הווריאציות השונות, המדיטציה נועדה לפיתוח המודעות, וזאת באמצעות איכויות של תשומת לב וריכוז.

 

          מרכז גוף-נפש:

  • כ 20 שנות ניסיון ומקצועיות.
  • מנחים מקצועיים הקשובים לצרכי התלמידים ורואים בעיסוקם שליחות.
  • מגוון תוכניות לימודים, מקורסים ועד לימודים שנתיים, לקהל הרחב ולאנשי טיפול.
  • אלפי בוגרים חוזרים.


לשיחה עם יועצת לימודים: 
- 03-5495149 -
mindbody@mindbody.co.il
או השאירו פרטים בקישור זה ונחזור אליכם

מיינדפולנס | בוקר – 13/05/19 | שלומית שלו

מיינדפולנס | בוקר – 13/05/19 | שלומית שלו

קורס בסיס למתחילים הכולל לימוד תאורטי, תרגול 8 מפגשים בימי

מיינדפולנס | ערב – 14/05/19 | שלומית שלו

מיינדפולנס | ערב – 14/05/19 | שלומית שלו

קורס בסיס למתחילים הכולל לימוד תאורטי, תרגול 8 מפגשים בימי

MBSR – הפחתת מתחים מבוססת מיינדפולנס | 15/05/19| מולי גלזר

MBSR – הפחתת מתחים מבוססת מיינדפולנס | 15/05/19| מולי גלזר

קורס מעשי בן 9 מפגשים בימי רביעי שיעור ההתחלה והסיום

קבוצה תרגול והעמקה | 14/05/19| מולי גלזר

קבוצה תרגול והעמקה | 14/05/19| מולי גלזר

  קבוצת תרגול ולימוד שבועית קבועה מיועדת למתרגלות ומתרגלים בעלי

מפגשי תרגול מיינדפולנס שבועיים | רחל מאורי

מפגשי תרגול מיינדפולנס שבועיים | רחל מאורי

להתחיל את היום עם שקט הבנה ובהירות ימי שני 06:45-08:15 קבוצת

מה הקשר בין מדיטציה ומיינדפולנס?

מיינדפולנס (קשיבות) הינה אדפטציה מערבית של המדיטציה הבודהיסטית ויפאסנה, והיא מסייעת להפנות את תשומת הלב לנוכחות שלנו בהווה, ב 'כאן וכרגע'. כלומר- מיינדפולנס הוא סוג מסוים של תרגול מדיטטיבי, כאשר ההנחייה בו היא הפנייה מכוונת של הקשב למרכיבי החוויה שלנו ולאופן בו פועלת התודעה. לרוב, במיינדפולנס מפנים את תשומת הלב לתחושות הגוף (במיוחד לנשימה), וההנחיה היא לשוב לעוגנים אלה כשהמחשבה נודדת. באופן זה מתורגלת הפניית קשב מהמחשבות אל תחושות הגוף, ועם הזמן, משתכללת היכולת לחוש תחושות גופניות, הקשב נהיה גמיש יותר, איכות התודעה בהירה יותר, והנוכחות נהיית עשירה בגוונים ופתוחה. העקרונות של מיינדפולנס הם קשיבות לרגע הנוכחי, חוסר שיפוטיות וכוונה למיקוד תשומת לב.

למה כדאי לתרגל מדיטציה ומיינדפולנס?

יש שלל עדויות מחקריות לכך של מדיטציה ולמיינדפולנס יש השפעה מיטיבה על הבריאות הגופנית והנפשית. נמצא כי במהלך המדיטציה מתרחשים שינויים גופניים משמעותיים: גלי אלפא שמעודדים ערנות ורגיעה נהיים שכיחים בפעילות המוחית בעת המדיטציה; במוחם של מתרגלי מדיטציה ותיקים יש הגברה של החומר האפור ושיפור ביכולות קוגניטיביות; תרגול מדיטציה מפחית עוררות פיזיולוגיות ומחזק את מערכת החיסון.

היכולת ההולכת וגדלה להיות בקשיבות לחוויה מאפשרת פיתוח הבנה מעמיקה של עצמנו, של האחרים וקבלה של המציאות על כך ההכרחי שבה. תרגול מיינדפולנס מאפשר לנו להיות במגע עם הלב שלנו פתוח לעולם, מסייע לפיתוח ריכוז ושקט פנימי, הפחתת מתחים, פיתוח חמלה תוך קבלת עצמנו והמציאות.

כיצד מיישמים מיינדפולנס בטיפול נפשי?

בשל התועלות הרבות שבתרגול מיינדפולנס, נעשה בו כיום שימוש בתחומים רבים (כמו למשל העולם העסקי והחינוכי) ביניהם בטיפול נפשי. בעולם הטיפול פותחו מס' פרוטוקולים שמשלבים מיינדפולנס (למשל MBSR- מיינדפולנס להפחתת מתחים, ACT- תרפיית קבלה ומחויבות), וחלקם שולבו עם עקרונות של CBT (MBCT), ואחרים התייחסו לפיתוח חמלה עצמית (CFT- טיפול ממוקד חמלה). שילוב מיינדפולנס בעולם הטיפול ממשיך להחקר.